Hoe ziet een goed CRM dashboard eruit? De 6 belangrijkste gegevens

In één oogopslag zien hoe je er met je commerciële team voor staat? Het lijkt te mooi om waar te zijn wanneer je nog wekelijks in Excel je verkooprapportages in elkaar knutselt. Maar het kan. En ook nog eens gemakkelijker dan je misschien denkt. Met een CRM dasbhoard zie je namelijk direct welke verkoopresultaten je hebt behaald. Geen eindeloze cijferreeksen, maar heldere grafieken en tabellen die je direct vertellen hoe jullie presteren. In dit artikel leggen we je uit wat een CRM dashboard precies is en welke gegevens er 100% zeker in thuishoren.

Wat is een CRM dashboard?

Een CRM dasboard is een digitaal overzicht van gevisualiseerde verkoopdata die de voortgang binnen je organisatie weergeeft. Met een CRM dasboard kun je in één oogopslag zien hoe je met je commerciële team presteert. Vaak bevat het dashboard verschillende tabellen, grafieken en overzichten die inzicht geven in de verkoopresultaten en verkoopactiviteiten.

Eén van de grootste voordelen aan een CRM dashboard, is dat je deze volledig naar wens kunt inrichten. Weet jij welke gegevens voor jou belangrijk zijn om goed sturing te kunnen geven aan je team? Dan laat je deze gemakkelijk inbouwen door je CRM aanbieder. Vind je het lastig om te bepalen welke gegevens er in je dashboard te zien moeten zijn? Dan vind je hieronder de gegevens die volgens ons altijd thuishoren in een goed CRM dashboard.

Deze 6 verkoopgegevens horen thuis in een goed CRM dashboard

1. Gerealiseerde omzet vs. geprognotiseerde omzet

Zijn we op de goede weg? Of moeten we nog flink ons best doen om deze maand groene cijfers te draaien? Door in je CRM dashboard je gerealiseerde maandomzet ten opzichte van je geprognotiseerde maandomzet te bekijken, weet je op ieder moment van de dag hoeveel omzet jullie hebben gescoord en weet je wat er nog nodig is om de omzetdoelstelling te behalen. Wanneer je dit wilt, kun je de omzet in je dashboard ook uitsplitsen in:

  • Omzet per verkoper
  • Omzet per productgroep
  • Omzet per klant

Door de omzet per verkoper, productgroep of klant uit te splitsen, weet je waar je achterloopt. Zo kom je er precies achter waar je meer omzet moet scoren.

2. Wie zit waar in de verkooppijplijn

Je wilt een verkooppijplijn die altijd goed gevuld is. En je wilt een goede verdeling over de verschillende fases in de pijplijn. Het is namelijk killing wanneer vrijwel al je prospects in één fase in het verkoopproces zitten, maar je pijplijn in andere fases leeg is. Door je verkooppijplijn in je CRM dashboard te tonen, weet je op welke fase in het verkoopproces de focus moet liggen. Zo kan het zijn dat je erachter komt dat jullie meer eerste contactmomenten moeten inplannen. Of dat jullie juist meer aanbiedingen moeten doen om een prospects daadwerkelijk tot klant te maken.

3. Worden de juiste klanten voldoende bezocht

Bezoeken we de juiste klanten volgens de juiste frequentie? Door in je CRM dashboard te bekijken welke belangrijke klanten al lang wachten op een contactmoment, weet je veel beter hoe jullie de aandacht moeten verdelen over de klanten die een goede omzet opleveren. Zo weet je dat je verkopers aan tafel komen bij de klanten die daadwerkelijk orders naar je toeschuiven.

4. Welke verkoopkansen staan er open (en met welke potentiele omzet)

Opvolgen, en vlug een beetje 😉. Dit is natuurlijk flauwekul, maar het is ontzettend handig om in één oogopslag in je CRM dashboard te zien welke verkoopkansen er openstaan en welke omzet er op relatief korte termijn binnen te halen is. Dit motiveert je salesteam en zorgt ervoor dat ze geen verkoopkansen meer vergeten op te volgen.

5. Wat is de reden van verloren verkoopkansen

Wanneer je niet weet wat er mis is gegaan bij een verloren verkoopkans, kunnen jij en je team er onmogelijk van leren. Was het de prijs, de service of misschien toch de late opvolging? Door in een CRM dashboard de meest voorkomende redenen van verloren verkoopkansen te tonen, weet je waar jullie stappen in moeten maken. Misschien moeten jullie sneller opvolgen. Of een prijs hanteren waarmee je beter concurreert.

6. Waar komen (A-) klanten vandaan

Waar komen je klanten vandaan? En vanuit welke kanalen komen de meeste A-klanten? Komen ze binnen vanuit koude acquisitie, de website of komen ze vooral via je netwerk binnen? Door in een grafiek de herkomst van je (A-) klanten te bekijken, weet je op welke kanalen je meer focus moet leggen en weet je welke kanalen je beter links kunt laten liggen.

Weten hoe een CRM dashboard er voor jou uitziet?

Download dan de CRM brochure en zie hoe een CRM dashboard er in de praktijk uitziet. Daarnaast kom je erachter waar je nog meer op moet letten wanneer je op zoek bent naar een CRM systeem.

Stuur me de CRM brochure

Gerelateerde artikelen:


Geplaatst op 30 maart 2022