AAARRR! Wij zweren bij deze piratenuitspraak om onze funnel en die van onze klanten optimaal gevuld te houden. MyDesk CRM is niet alleen een fijne tool om je klantrelaties te beheren en inzichtelijk te krijgen. Lees hier hoe jouw hele klantreis van marketing tot sales wordt ondervangen in een eenvoudig, maar toch krachtig proces.
Marketing automation spreekt redelijk voor zichzelf. Het automatiseren van bepaalde marketing handelingen die voortvloeien uit acties van jouw (potentiële) klant.
De Pirate-funnel, of wel AAARRR-methode (dit mag je even hardop roepen 😉 ), staat voor de fases die jouw klanten doorlopen tijdens hun customer journey. Deze is opgedeeld uit de volgende fases:
Bij MyDesk helpen we onze klanten met een ideale IT infrastructuur op maat, om in de volledige customer journey op ieder geschikt moment in te spelen.
Om te beginnen moet je ‘bewustzijn’ creëren. Kortom; jouw doelgroep moet weten dat je bestaat. Dat kan zijn door zichtbaar te zijn op plekken waar ze naar bepaalde oplossingen zoeken, of door zichtbaar te zijn op plekken waar ze inspiratie opdoen. Een groot gedeelte van jouw doelgroep zal namelijk niet naar jouw product op zoek zijn, of zelfs weten dat jouw product of dienst van meerwaarde kan zijn. Daar valt veel winst te behalen.
Als je wil gaan beginnen met het meten van jouw awareness, dan raden wij aan de volgende KPI’s bij te houden:
Ook deze fase zit bovenin de funnel. Waarom? Omdat er behoorlijk wat overlap is tussen awareness en acquisition. Zo zal de ene marketeer (of ChatGPT) zeggen dat een websitebezoek bij awareness hoort en de ander bij acquisition. Onze mening? Het valt het onder acquisition. Met acquisition ga je mensen namelijk ‘naar binnen lokken’. Je wil dat ze jouw productaanbod gaan bekijken, of jouw blogs gaan lezen. In deze fase is het dus belangrijk dat je de inhoud van jouw content en advertenties goed op orde hebt, zodat potentiële klanten sneller geneigd zijn jou te bezoeken. Ook is het zaak dat je op de juiste plek en op het juiste moment bereikbaar bent.
In de Acquisition-fase is het handig om de volgende KPI’s bij te houden:
We zijn op weg! Potentiële klanten hebben jouw bezocht, nu moet je ze gaan activeren. Het liefst natuurlijk een aankoop doen, maar er zijn meerdere mogelijkheden waarmee jij ze in jouw funnel kan houden en vervolgens kan opvolgen. Bijvoorbeeld door waardevolle content aan te bieden waarvoor zij contactgegevens achterlaten. Voorbeelden hiervan zijn:
Bekijk met onze leadinfo integratie welke bedrijven jouw website bezoeken en bepaal zelf bij welk gedrag je automatisch een opvolgactie in MyDesk wilt schieten.
Wil je graag weten hoe MyDesk CRM jouw bedrijf kan helpen bij het activeren van klanten om uiteindelijk omzet te genereren? Lees dan onze functionaliteitenpagina. Waar je meer kan lezen over de functionaliteiten van MyDesk die jou helpen om de geactiveerde klanten op te volgen en om te zetten naar kopende klanten.
Met de juiste opvolging bij de geactiveerde klant, kom je uiteindelijk bij de fase waar het allemaal om draait; omzet! Deze fase gaat eigenlijk hand-in-hand met de voorgaande fase. Om een duidelijke scheidingslijn tussen de twee te houden, raden wij aan de volgende KPI’s hiervoor bij te houden:
Zeker die laatste is belangrijk, omdat je hier toetst in hoeverre jouw activatie-inspanningen (leadgeneratie) leiden tot uiteindelijke omzet/klanten (conversies).
In het geval dat jouw producten direct (online) te bestellen zijn, is een goede website inrichting erg belangrijk. Jouw (potentiële) klanten moeten immers gemakkelijk kunnen bestellen. Hier komt dus een stukje conversieoptimalisatie en gebruikerservaring om de hoek kijken. En er zijn meer valkuilen dan je denkt! Zeker bij bijvoorbeeld het afronden van een bestelling.
Hiervoor willen we je een korte basisregel meegeven:
De gebruikerservaring op jouw website is als een grap; als jij het nog extra moet uitleggen is het niet goed!
Het is natuurlijk lekker om een keer wat aan iemand te verkopen, maar het liefst tover je ze ook om tot loyale klanten, door ze betrokken te houden bij jouw bedrijf. Afhankelijk van jouw bedrijfsvoering zit er namelijk vaak meer omzet in terugkerende klanten, dan nieuwe klanten. Bij die focus op bestaande klanten kan MyDesk CRM jou goed helpen door middel van;
Referrals; de climax van loyaliteit. Jouw klanten zijn zó tevreden met jouw product/dienst dat ze het zelfs aanraden aan mensen binnen hun netwerk. De bal ligt op dit gebied volledig bij jou (en je collega’s). Natuurlijk moet je super goede producten/diensten hebben. Maar ook extra services, waardoor de klant het gevoel heeft dat jij nét een stapje extra zet, kunnen helpen om van jouw kant een actieve ambassadeur te maken. MyDesk ondersteund jullie in dit proces, zodat bij iedere relevante gebeurtenis een passen actie volgt.