De customer journey in MyDesk

Marketing automation spreekt redelijk voor zichzelf. Het automatiseren van bepaalde marketing handelingen die voortvloeien uit acties van jouw (potentiële) klant.

De Pirate-funnel, of wel AAARRR-methode (dit mag je even hardop roepen 😉 ), staat voor de fases die jouw klanten doorlopen tijdens hun customer journey. Deze is opgedeeld uit de volgende fases:

  • Awareness: Je potentiële klanten zijn zich bewust van jou bestaan.
  • Acquisition: Ze hebben je nu ook bezocht, of beter bekeken.
  • Activation: Hier gaan ze ook daadwerkelijk iets doen. Nu is het de bedoeling om ze over te streep te trekken.
  • Revenue: Gefeliciteerd! Je klant heeft getekend, nu begint het werk pas echt.
  • Retention: Je maakt van jouw klant een loyale klant. Ze willen niks anders meer dan jouw product
  • Referral: De droom voor iedere marketeer. Ze hoeven zelf geen klanten meer binnen te halen, de huidige klanten doen het voor ze.

Bij MyDesk helpen we onze klanten met een ideale IT infrastructuur op maat, om in de volledige customer journey op ieder geschikt moment in te spelen.

Koen Rovers CRM
Koen Rovers
Sparringpartner commercieel managers
Altijd een goed gevulde funnel
De juiste communicatie op het juiste moment
Verhoog klanttevredenheid- en retentie

Marketing Automation: Awareness

Om te beginnen moet je ‘bewustzijn’ creëren. Kortom; jouw doelgroep moet weten dat je bestaat. Dat kan zijn door zichtbaar te zijn op plekken waar ze naar bepaalde oplossingen zoeken, of door zichtbaar te zijn op plekken waar ze inspiratie opdoen. Een groot gedeelte van jouw doelgroep zal namelijk niet naar jouw product op zoek zijn, of zelfs weten dat jouw product of dienst van meerwaarde kan zijn. Daar valt veel winst te behalen.

Als je wil gaan beginnen met het meten van jouw awareness, dan raden wij aan de volgende KPI’s bij te houden:

  • Organische Impressies: hoeveel mensen zien jouw organische pagina’s?
  • Advertentie Impressies: hoeveel mensen zien jouw advertenties, verdeeld over verschillende platformen?
  • SEO-Rankings: met welke pagina’s scoor je hoog op welke zoekwoorden?
  • Social Impressies: hoeveel mensen zien jouw Social Media berichten?
  • Interacties: hoe vaak wordt iemand na jouw berichten geactiveerd. Denk aan een like of een reactie.
  • Volgers: hoeveel volgers heb je op de verschillende platformen?
  • Merkvermeldingen: hoe vaak wordt jouw merk vermeld op de verschillende platformen?

Marketing Automation: Acquisition

Ook deze fase zit bovenin de funnel. Waarom? Omdat er behoorlijk wat overlap is tussen awareness en acquisition. Zo zal de ene marketeer (of ChatGPT) zeggen dat een websitebezoek bij awareness hoort en de ander bij acquisition. Onze mening? Het valt het onder acquisition. Met acquisition ga je mensen namelijk ‘naar binnen lokken’. Je wil dat ze jouw productaanbod gaan bekijken, of jouw blogs gaan lezen. In deze fase is het dus belangrijk dat je de inhoud van jouw content en advertenties goed op orde hebt, zodat potentiële klanten sneller geneigd zijn jou te bezoeken. Ook is het zaak dat je op de juiste plek en op het juiste moment bereikbaar bent.

In de Acquisition-fase is het handig om de volgende KPI’s bij te houden:

  • Websitebezoekers: hoeveel mensen hebben daadwerkelijk jouw website bezocht?
  • Verkeersbronnen: vanuit welke bronnen komen de meeste bezoekers? Social Media, betaald, of organisch?
  • Paginaweergaven: hoeveel pagina’s bekijken de bezoekers op jouw website?
  • Bouncepercentage: hoeveel bezoekers verlaten je pagina zonder iets te doen?
  • Click-Through Rate: welk percentage mensen klikt daadwerkelijk op jouw advertentie of zoekresultaat?
  • Cost Per Click: hoeveel kost het om één bezoeker naar jouw website te krijgen via een advertentie?

 

Marketing Automation: Activation

We zijn op weg! Potentiële klanten hebben jouw bezocht, nu moet je ze gaan activeren. Het liefst natuurlijk een aankoop doen, maar er zijn meerdere mogelijkheden waarmee jij ze in jouw funnel kan houden en vervolgens kan opvolgen. Bijvoorbeeld door waardevolle content aan te bieden waarvoor zij contactgegevens achterlaten. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Whitepapers
  • Demo’s
  • Stappenplannen
  • Instructievideo’s
  • Prijsberekeningen
  • Evenementen – Webinars – Kennissessies

Bekijk met onze leadinfo integratie welke bedrijven jouw website bezoeken en bepaal zelf bij welk gedrag je automatisch een opvolgactie in MyDesk wilt schieten.

Wil je graag weten hoe MyDesk CRM jouw bedrijf kan helpen bij het activeren van klanten om uiteindelijk omzet te genereren? Lees dan onze functionaliteitenpagina. Waar je meer kan lezen over de functionaliteiten van MyDesk die jou helpen om de geactiveerde klanten op te volgen en om te zetten naar kopende klanten.

Marketing Automation: Revenue

Met de juiste opvolging bij de geactiveerde klant, kom je uiteindelijk bij de fase waar het allemaal om draait; omzet! Deze fase gaat eigenlijk hand-in-hand met de voorgaande fase. Om een duidelijke scheidingslijn tussen de twee te houden, raden wij aan de volgende KPI’s hiervoor bij te houden:

  • Aantal nieuwe klanten
  • Gemiddelde contractwaarde
  • Omzet per segment/klant
  • Lead naar klant conversiepercentage

Zeker die laatste is belangrijk, omdat je hier toetst in hoeverre jouw activatie-inspanningen (leadgeneratie) leiden tot uiteindelijke omzet/klanten (conversies).

In het geval dat jouw producten direct (online) te bestellen zijn, is een goede website inrichting erg belangrijk. Jouw (potentiële) klanten moeten immers gemakkelijk kunnen bestellen. Hier komt dus een stukje conversieoptimalisatie en gebruikerservaring om de hoek kijken. En er zijn meer valkuilen dan je denkt! Zeker bij bijvoorbeeld het afronden van een bestelling.

Hiervoor willen we je een korte basisregel meegeven:

De gebruikerservaring op jouw website is als een grap; als jij het nog extra moet uitleggen is het niet goed!

Koen Rovers CRM
Koen Rovers
Sparringpartner commercieel managers

Marketing Automation: Retention

Het is natuurlijk lekker om een keer wat aan iemand te verkopen, maar het liefst tover je ze ook om tot loyale klanten, door ze betrokken te houden bij jouw bedrijf. Afhankelijk van jouw bedrijfsvoering zit er namelijk vaak meer omzet in terugkerende klanten, dan nieuwe klanten. Bij die focus op bestaande klanten kan MyDesk CRM jou goed helpen door middel van;

  • Frequentie; een geheugensteuntje om belangrijke klanten aandacht te geven.
  • Segmentatie; relevante communicatie naar iedere klant.
  • Campagnes; up-selling bij bestaande klanten.
  • Automatisering; met triggers en actions up-sellsignalen naar jouw salesteam.

”In onze zoektocht naar een simpel maar uiterst doeltreffend hulpmiddel voor de verkoopafdeling konden we lange tijd niets vinden wat precies bij ons paste. Tot MyDesk.

Het voordeel van de MyDesk ten opzichte van een ander CRM is dat het veel eenvoudiger is voor mij, maar vooral voor de mensen die er onderweg mee moeten werken’’ Lees meer..

Jeroen Doornbosch
Directeur Projectvloeren Nederland

‘’Eerder werkten we met een zelf ontwikkeld CRM-systeem waarmee we alleen verkoopgesprekken konden opslaan. Daar liepen we op een bepaald moment tegen de beperkte mogelijkheden aan.

Met MyDesk kunnen we een stuk meer, zonder dat het gebruik moeilijker wordt. We hebben per klant goed in kaart wat er speelt en welke verkoopkansen er ontstaan. Onze commerciële collega’s kunnen verkoopkansen direct noteren in de CRM-app. Zo houd je het overzichtelijk en vergeet je minder snel dingen’’ Lees meer..

Ewoud Bruist
Ewoud Buist
Rayon manager verkoop GroeNoord

”Twee keer eerder ben ik betrokken geweest bij de keuze en implementatie van een CRM-systeem. Deze implementaties waren tijdrovend, kostbaar en het draagvlak viel tegen doordat het systeem voor binnen- en buitendienst te gecompliceerd was. Totdat een goede bekende mij wees op MyDesk.

Vanaf het eerste moment had ik een prima gevoel bij de eenvoud van MyDesk. Na de eerste demo en de testfase werd dit bevestigd. Die lage drempel met juist alleen de belangrijkste functionaliteiten, maakt MyDesk tot een succes binnen onze organisatie.” Lees meer..

Rick Kwakkel
Rick Kwakkel
Directeur MarketingKarwei

Marketing Automation: Referral

Referrals; de climax van loyaliteit. Jouw klanten zijn zó tevreden met jouw product/dienst dat ze het zelfs aanraden aan mensen binnen hun netwerk. De bal ligt op dit gebied volledig bij jou (en je collega’s). Natuurlijk moet je super goede producten/diensten hebben. Maar ook extra services, waardoor de klant het gevoel heeft dat jij nét een stapje extra zet, kunnen helpen om van jouw kant een actieve ambassadeur te maken. MyDesk ondersteund jullie in dit proces, zodat bij iedere relevante gebeurtenis een passen actie volgt.

Klaar om je funnel te vullen met MyDesk?

Klik op de onderstaande button
om een afspraak te maken