Strategisch partnerschap en CRM: Hoe MyDesk MKB-bedrijven helpt groeien

Hallo en welkom bij weer een nieuw blog van MyDesk. Dit keer nemen we de tijd om wat dieper in te gaan op onze eigen dienstverlening. Hoewel wij natuurlijk een CRM-systeem verkopen, is dit niet wat ons drijft. Wij geloven dat wij alleen succesvol kunnen zijn als bedrijf, door strategische partnerschappen aan te gaan met onze klanten. Wat we daarmee bedoelen? Dat leggen we je graag uit in dit blog!

Terug naar overzicht

Geplaatst op 15 november 2023

Wat is strategisch partnerschap?

Daar zijn wij zelf ook nog niet helemaal uit. Grapje natuurlijk. Strategisch partnerschap betekend voor ons dat wij jou gaan helpen met:

  • Kennis rondom CRM en sales- en marketingprocessen (zoals Marketing Automation) opbouwen
  • Aansluitende doelstellingen vaststellen en aanscherpen
  • Het proces en de bijbehorende werkwijze zodanig inrichten dat de doelstellingen behaald worden
  • Initiatieven binnen deze processen en werkwijzen optuigen
  • De techniek eromheen opschalen

Hiermee helpen wij jou eigenlijk om jouw compleet eigen CRM-oplossing en bijbehorende processen op te bouwen, waarbij je zelf de benodigde kennis vergaart en dit vervolgens langzaam maar zeker laat meegroeien met jouw bedrijf. Zo kom je niet met een systeem te zitten die een hoop geld kost en waar je uiteindelijk maar 70% van gebruikt, maar krijg je een behapbaar, stapsgewijs proces met een passende oplossing.

Wij draaien 'm om

Soms is het gemakkelijker iets uit te leggen aan de hand van een, misschien lichtelijk overdreven, voorbeeld:

Corporates verkopen in grote volumes. Daar wordt een nieuw product bedacht waar een nieuwe campagne op gedraaid gaat worden. Het geld klotst er tegen de plinten, dus er kan ook flink geïnvesteerd worden in de campagnes. Omdat dit dan ook nog eens B2C-bedrijven zijn, hebben ze een hele hoop data beschikbaar om te verzamelen. Want er zijn gewoon een hoop consumenten die de producten afnemen, of interactie met het bedrijf hebben op bijvoorbeeld Social Media.

Dan wordt er al veel geld tegenaan gesmeten en is dus de stap om óók nog eens een hele hoop geld tegen een allesomvattend systeem aan te gooien vrij klein. Vergeet daarbij ook niet dat daar al helemaal doordacht is hoe de funnel eruit ziet en hoe de processen tot in het diepste detail lopen. Zij hoeven zich alleen nog druk te maken over de inrichting. Daarom hebben zij bij de implementatie alleen nog iemand nodig die ‘even’ uitlegt hoe het systeem werkt. Die kennis kunnen zij gemakkelijk inkopen.

Wij begrijpen dat jij als MKB-bedrijf nog niet zo ver bent, of dat budget beschikbaar hebt. Sterker nog, wij zijn zelf als MKB nog niet eens zo ver. En zo draaien wij ‘m dus om:

Door onze kennis over te dragen en samen te leren, helpen wij jou naar het niveau waar ook jij jouw complete funnel inzichtelijk hebt, processen hebt lopen die helpen jouw doelstellingen behalen en een technologische oplossing hebt waar iedereen mee kan werken en die jouw bedrijfsvoering maximaal ondersteunt.

Strategisch partnerschap en persoonlijke begeleiding

Dat strategisch partnerschap combineren wij met een gezonde dosis persoonlijke begeleiding. Hiermee bedoelen we dat we ook daadwerkelijk iedereen die iets te maken heeft met MyDesk, betrokken wordt in het proces. Dus niet alleen de binnendienst, buitendienst en accountmanagers. Maar ook nou juist marketing, customer service en het management.

Dit doen we niet alleen door een CRM-systeem te leveren en ervoor te zorgen dat iedereen ermee kan werken, maar nou juist door onze kennis over te dragen en MKB-bedrijven te helpen om professionele sales- en marketingprocessen op te zetten. Hierbij is het voor ons belangrijk om ook echt even één op één met die verschillende gebruikers én (bijna) niet-gebruikers te gaan zitten.

Persoonlijke begeleiding voor iedereen

We pakken nu even de marketeer in jouw bedrijf als voorbeeld. Er even vanuit gaande dat jij je wel kan voorstellen hoe wij, door middel van training, jouw binnendienst, buitendienst en andere primaire gebruikers wegwijs maken in het systeem. Zo niet, kijk dan even hier: CRM-training.

Dat stukje ‘iedereen betrokken krijgen in het proces’ is namelijk waar we met persoonlijke begeleiding extra waarde toevoegen als strategisch partner.

Jouw marketeer zal namelijk vrij weinig echt in MyDesk gaan doen. Misschien eens een lead opzoeken om te kijken of daar iets is uitgekomen, of wat taken ontvangen en uitzetten. Voor de rest is MyDesk vooral een systeem om contactmomenten te verwerken en die markteer heeft nou eenmaal geen contactmomenten met een klant.

En tóch willen wij die marketeer ook meenemen in het proces, om óók die marketeer te ontzorgen in werkzaamheden en te helpen zo goed mogelijk te renderen. Dus ook daar gaan we een keertje mee zitten:

  • Joh, wat zijn je doelen? Qua websitebezoekers, leads, of andere dingen waar je op wil focussen.
  • Oké, hoe gaan we dat proces dan zo efficiënt mogelijk laten verlopen?
  • Nu je dat allemaal duidelijk hebt, hoe ga je dan voor die synergie met sales zorgen?

Die uitvoering daarvan, dat ligt bij de marketeer zelf. Ook daar kunnen we vanuit ons netwerk in ondersteunen, maar die keuze ligt niet bij ons.

Wat wij vervolgens nog wel doen, is vervolgens met CRM en de juiste tools, of integraties, daarin faciliteren. Zodat alles ook echt samenkomt zoals je het voor ogen had. Op deze manier helpen wij een soort vliegwiel creëren:

  • Leads worden ingeschoten in CRM
  • Sales geeft een terugkoppeling aan marketing met de uitkomsten
  • Marketing analyseert de inspanningen, wat daaruit is gekomen en past waar nodig de inspanningen aan.

En zo blijft dat vliegwiel draaien om uiteindelijk weer je budgetten per kanaal te kunnen bepalen.

Hoewel die markteer dus eigenlijk heel weinig te maken heeft met het CRM-systeem an sich, zorgt die betrokkenheid er wel voor dat diegene zijn inspanningen op de juiste manier gaat verdelen. Waar jouw bedrijf weer de vruchten van zal plukken.

Interesse leidt tot ambassadeurs

Als het aan ons ligt, zullen we jouw bedrijf en mensen altijd vanuit interesse benaderen. Niet gek ook natuurlijk, want jouw bedrijf, mensen, processen en techniek zijn ook gewoon super interessant! Maar voor ons betekent het ook de bouwsteen van onze begeleiding:

Niet alleen oppervlakkig meedenken, maar actief jullie situatie analyseren, dat is belangrijk. Het gaat er niet om dat wij jou vertellen hoe wij het zouden aanpakken, het gaat om het begrijpen van jullie huidige werkwijze en waar jullie naartoe willen. Deze interesse gaat verder dan slechts observeren; het omvat de vraag waarom bepaalde processen op een bepaalde manier worden uitgevoerd en wat de uitdagingen zijn waarmee medewerkers worden geconfronteerd.

Hoewel de grote lijnen belangrijk zijn, zit de winst in de details. Daarom zullen we niet alleen met jou (de manager, eigenaar, etc.) in gesprek gaan. We willen van iedere medewerker, die in meer, óf mindere mate, met MyDesk te maken gaat krijgen, hun visie horen. Want dan zien we een bijzonder effect ontstaan: medewerkers voelen zich gehoord. Het streven is om hen niet alleen te betrekken bij de implementatie van veranderingen, maar om hen te laten fungeren als ambassadeurs voor de nieuwe werkwijze.

Wanneer medewerkers zich gehoord voelen en als ambassadeurs optreden, ontstaat er een waardevolle wisselwerking. Ze worden comfortabel en vertrouwd genoeg om te zeggen: “Dit werkt niet voor ons, en hier is waarom.” Deze open communicatie is van onschatbare waarde, omdat het de brug slaat tussen managementideeën en de dagelijkse realiteit op de werkvloer.

De voordelen van deze aanpak zijn talrijk. Allereerst biedt het de mogelijkheid om belangrijke details niet over het hoofd te zien, wat cruciaal is voor succes in een generieke dienstverlening. Ten tweede, door medewerkers als ambassadeurs te betrekken, ontstaat er een waardevolle samenwerking. Het oplossen van uitdagingen wordt een gezamenlijke inspanning, wat leidt tot een positieve werkomgeving. Uiteindelijk zorgt deze benadering ervoor dat doelen worden bereikt zonder de dagelijkse werkzaamheden te verstoren. Een perfecte balans tussen managementvisie en praktische uitvoering, waarbij ambassadeurs een cruciale rol spelen in het succes van het bedrijf.

Strategisch partnerschap en Persoonlijke begeleiding: Een continu proces

Kennisdeling en MKB-bedrijven helpen bij het professionaliseren van marketing- en salesprocessen houdt wat ons betreft niet op bij de initiële implementatie van MyDesk CRM. Het streven is om organisaties te begeleiden naar ‘volwassenheid’ en toekomstgerichte zakelijke processen. Dit gebeurt door er een continu proces van te maken. Graag komen wij een paar keer per jaar bij jou op bezoek om echt eens goed de diepte in de duiken:

  • Waar staan jullie momenteel?
  • Waar willen jullie naartoe?
  • Welke stappen moeten hiervoor genomen worden?
  • Welke kansen kunnen we aangrijpen?
  • Welke bedreigingen liggen op de loer?
  • Hoe kunnen jullie effectiever gebruik maken van het huidige systeem?

Zo proberen we ook weer achter jullie unieke behoeftes te komen en de oplossing daar op de juiste manier op aan te sluiten.

Delen van een mind-set

Het gaat hierbij ook om het hebben van een gedeelde mind-set. Waarin wij als verlengstuk van jullie bedrijf fungeren. Als het goed is hebben jullie vastgesteld dat jullie naar een bepaalde situatie (bedrijfsdoelen) toe willen werken, maar dat er nog niet voldoende aanwezige kennis is om die situatie te bereiken. Dat is waar wij inspringen. We nemen jullie mee op reis, om die bedrijfsdoelen te bereiken.

En dat is dus ook ons doel. Dat jullie die doelen bereiken en achteraf denken; “Potverdorie, we hebben een lekker systeempje staan. Maar wat we daarnaast nog allemaal geleerd hebben joh, dat is geweldig!”.

Met deze aanpak geloven wij dat wij jouw bedrijf verder helpen dan standaardimplementaties:

  • Je hebt een oplossing die past bij jou specifieke behoeftes
  • Daardoor werk je efficiënter en maximaliseer je waarde
  • Je wordt continu getriggerd om verder te denken dan je neus lang is
  • En door je opgedane kennis weet je dit ook te implementeren

Zo kom je tot een bedrijfsvoering die niet alleen volwassen is in deze digitale wereld, maar ook eentje die continue groei en optimalisatie stimuleert. Voor je medewerkers, processen, technologie en strategie.

Benieuwd hoe jouw bedrijf ervoor staat met betrekken tot de bovengenoemde pijlers? Druk op de onderstaande knop om ons CRM-groeimodel te downloaden en ontdek het!

Meer weten over MyDesk en CRM?

Wil je graag meer weten over het onderwerp CRM, de dienstverlening van MyDesk, wat klanten over MyDesk zeggen, of alvast alle leuke medewerkers van MyDesk wat beter leren kennen? Klik dan op één van de onderstaande links: