Wat is price lining?

Bij price lining worden een aantal producten uit het assortiment tegen dezelfde prijs aangeboden. Je deelt je assortiment dus in op prijsklassen. Dit geeft de koper overzicht, waardoor je het aankoopproces vergemakkelijkt. Je verkleint hiermee de kans dat de koper geen aankoop doet omdat hij het overzicht kwijtraakt.

Voorbeeld: veel kledingwinkels kiezen ervoor om dezelfde prijs toe te passen op verschillende kleding die in hetzelfde rek hangt. Zo zorg je voor rust in het hoofd bij de koper. Hij krijgt zo het gevoel dat hij niet op basis van prijs hoeft te vergelijken, maar juist op basis van wat hij mooi vindt. En dat is wat kledingverkopers willen. 

Wat gebeurt er als je helemaal geen price-lining toepast?

Wanneer je alle producten verschillende prijzen zou geven, kan dit bij de koper voor verwarring zorgen. Hij ziet dan door de bomen het bos niet meer. Er ontstaat keuzestress, wat erin kan resulteren dat de potentiële koper geen aankoop meer doet. 

Tip bij price lining: kijk goed naar je prijsstellingen

Onthoud: iemand die een slecht gevoel overhoudt bij het bekijken van je productprijzen, win je niet snel meer terug. Kijk dus goed naar je prijsstellingen en zorg ervoor dat kopers niet verdwalen in een doolhof aan oneindig veel verschillende prijzen. 


Geplaatst op 22 november 2020