Help, mijn klantenbestand groeit te hard – Segmenteer je klanten

Al die klanten: hoe goed kennen jullie ze? Waar je voor je gevoel eerst al je klanten goed kende, is dat door het uitgebreide klantenbestand al een tijdje niet meer het geval. Diep van binnen weet je: dit is gevaarlijk.

Vanaf dat moment is het mega belangrijk om je klantbestand overzichtelijk te krijgen en te structureren. Zo krijg je inzichtelijk wie jullie klanten zijn en wat ze precies doen. Vervolgens kun je hier met je verkoopactiviteiten doelgericht op inspelen.

Doe je dit niet? Dan blijf je hangen in wat je altijd deed en verlies je de strijd met de concurrentie.

Klanten segmenteren doe je zo

Klanten segmenteren

Door je klanten te groeperen op basis van data, weet je wie je klanten zijn, wat hun voorkeuren zijn en het allerbelangrijkst: hoe je ze moet bewerken. Achterhaal per klant bijvoorbeeld het volgende:

👉 Wat voor soort bedrijf is het? Zo weet je welke referenties van soortgelijke bedrijven je moet gebruiken in het salesgesprek of in een salesmail.

👉 Wat voor producten (of diensten) verkoopt de klant? Zo weet je vertegenwoordiger welke productgroepen hij moet aanprijzen.

👉 Wat zijn de merkvoorkeuren van de klant? Zo weet je welke merken je vertegenwoordiger moet aanhalen bij de klant.

👉 Wat is het omzetpotentieel van de klant? Zo weet je of het een klant is waar je veel of weinig aandacht aan moet besteden.

Zelf aan de slag met klanten segmenteren

Ga bij je huidige klanten na in welke branche ze actief zijn en noteer dit. Doe dit voortaan ook na ieder eerste contactmoment met een prospect. Zo bouw je klantgroepen op basis van je verschillende focusbranches. Dit heeft als voordeel dat je deze klantgroepen kan benaderen met bijvoorbeeld mails en prijsacties die specifiek voor hen interessant zijn. Maar er is meer: je voorkomt hiermee tegelijkertijd dat klanten uit een andere branche prijsacties of berichten ontvangen dit totaal niet op hen van toepassing zijn. Een win-win situatie dus.

Weten hoe je klantsegmenten uit een CRM systeem trekt?

Plan dan nu een vrijblijvende mini-demo en wij laten je in 15 minuten via Teams zien hoe je in een CRM systeem je klanten segmenteert. Zo hoef je in het vervolg niet meer je hele systeem uit te spitten 😉

Laat me zien hoe je klanten segmenteert


Geplaatst op 7 oktober 2022