Wat is aftersales?

Wat is aftersales als we het hebben over verkoop? Aftersales is het contact opnemen met een klant nadat hij een product of dienst bij je heeft gekocht. Bij B2C verkoop gebeurt aftersales vaak alleen bij duurdere aankopen, maar vooral bij B2B verkoop is het een erg belangrijk onderdeel van het klantcontact.

👉 Wil jij een handige Aftersales Gids vol tips waarmee je direct aan de slag kunt? Wij hebben een gratis Aftersales Quick-Win Gids voor je gemaakt waarin je handige tips, voorbeelden en tools kan vinden om jouw aftersalesproces direct te verbeteren!

Stuur mij de Aftersales Quick-Win Gids

Waarom is het doen van aftersales zo belangrijk?

1. Je vergroot de kans dat de klant bij je terugkomt

Om klanten tevreden te houden, is het belangrijk om aftersales toe te passen. Je laat op deze manier weten dat je de klant niet vergeten bent. Hierdoor is de kans groter dat de klant op een later moment terugkeert om nog eens een aankoop bij je te doen. Verkopen is namelijk mensenwerk. En mensen houden van persoonlijk contact. Van het gevoel dat iemand naar ze omkijkt.

2. Kans op krijgen van feedback en het vragen naar opmerkingen of onduidelijkheden

Een ander belangrijk voordeel dat je met aftersales kunt bereiken, is dat je feedback kan vragen aan de klant. Dit kun je vervolgens zelf weer verwerken. Bijvoorbeeld door een aanpassing aan je product of dienst te doen. Of aan je manier van communiceren. Daarnaast kun je ook vragen of er nog vragen zijn waarmee je kunt helpen. Vooral bij het verkopen van een dienst is dit nogal eens aan de orde.

Hoe kun je aftersales inzetten om direct meer omzet te genereren?

Nu je weet wat aftersales is, wil je natuurlijk graag weten hoe je het als verkoper kan inzetten om nóg meer te kunnen verkopen bij dezelfde klant. Natuurlijk, je kan wachten totdat klanten vanzelf opnieuw bij je terugkomen. Maar je kan beter het heft in eigen hand nemen. Op de volgende manieren kun je tijdens het toepassen van aftersales direct meer verkopen proberen te maken:

1. Upselling

Je kan een aanvulling op je product of dienst verkopen wanneer je na je verkoop opnieuw contact opneemt met een klant om te vragen hoe de aankoop is bevallen. Hebben we het bijvoorbeeld over de CRM oplossingen die we bij My Desk verkopen, dan zouden we iemand nog een extra software pakket met extra functies kunnen verkopen nadat ze het standaard CRM systeem eerder al bij ons hebben aangeschaft.

2. Cross-selling

Ook kun je tijdens je aftersales-belletje cross selling inzetten om nog meer omzet te maken. Je verkoopt dan een ander product of een andere dienst dan het product of de dienst die de klant eerder heeft gekocht. Zorg dat je hierin in de vraagstelling naartoe werkt. En dat je vooraf goed uitzoekt wat eventueel nog meer interessant kan zijn voor je klant.

3. Deepselling

Bij deep selling verkoop je de klant meer van hetzelfde. Weet je bijvoorbeeld dat de klant het aangeschafte product later nog een keer nodig heeft? Dan kun je hier tijdens het doen van aftersales op inspelen door hetzelfde product nog eens te verkopen.

Laatste tip: wat is aftersales waard als het te lang duurt voordat je opnieuw contact opneemt? Daar kunnen we duidelijk over zijn: vrij weinig. De klant moet de ervaring met je product of dienst nog wel helder voor de geest kunnen halen. Anders is het doen van aftersales nutteloos. Ben je verkoper? Zorg er dan voor dat je in je agenda of in je CRM applicatie een herinnering zet wanneer je de klant gaat benaderen.

👉 Verantwoordelijk voor sales? Wil jij snel en eenvoudig jouw aftersalesproces verbeteren? In de Aftersales Quick-Win Gids vind je snelle en effectieve tips om morgen al verbeteringen aan te brengen in jouw aftersalesproces en waardevolle relaties met jouw klanten op te bouwen. Geen ellenlange verhalen, maar makkelijk toepasbare tips die we hebben verkregen uit jarenlang intensief contact met tientallen succesvolle salesmanagers.

Stuur mij de Aftersales Quick-Win Gids


Geplaatst op 30 december 2020
Veelgestelde vragen