Wat is een elevator pitch? (+ mini stappenplan voor een goede elevator pitch)

Wat is een elevator pitch? Dat is een vraag die veel mensen zichzelf stellen als ze de term voor het eerst horen. Een elevator pitch is een korte presentatie van maximaal 60 seconde waarin je de belangrijkste boodschap van je bedrijf, product of dienst overbrengt aan degene die luistert. Het wordt een elevator pitch genoemd, omdat je de presentatie zou moeten kunnen houden in de tijd dat je in een lift staat die van de begane grond naar de hoogste verdieping gaat.

Goed om te weten: een elevator pitch wordt ook wel eens een sales pitch of een verkoop pitch genoemd. 

Wat is het voordeel aan een goede elevator pitch?

Een goede elevator pitch is een krachtige manier om een sterke eerste indruk te maken. Mensen hebben een korte spanningsboog. Wanneer je de kernboodschap over je bedrijf, product of dienst kort en helder kan verwoorden, blijft dit bij degene die luistert het beste hangen. 

Waar en wanneer gebruik je je elevator pitch?

Een goede elevator pitch is natuurlijk super belangrijk bij een verkoopafspraak. Dat is namelijk het moment dat je de deal met een sterk verhaal moet binnenhalen. Toch zijn er nog veel meer momenten om gebruik te maken van je elevatorpitch. In een zakelijke context, maar zeker ook in privésituaties. Gebruik je sales pitch bijvoorbeeld ook:

  • Op netwerkevenementen
  • Op je website
  • In gesprek met een geldschieter of de bank
  • Tijdens een verjaardag 

Soms wordt er gevraagd naar je elevator pitch op een moment dat je er misschien helemaal niet op voorbereid bent. Het is daarom goed om een sales pitch altijd duidelijk in je hoofd te hebben. Maak dus een elevator pitch en oefen ‘m goed:

Wat staat er in een goede elevator pitch?

Er zijn een paar belangrijke dingen die niet mogen ontbreken in een goede sales pitch. De volgende punten moeten daarom altijd in je elevator pitch terugkomen:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Wat is het probleem dat je oplost voor de klant?
  • Hoe los je dat probleem op?
  • Waarmee is jouw oplossing beter dan die van je concurrenten?

Handige tip: schrijf je sales pitch eerst eens uit. Nadat je jouw pitch de eerste keer hebt uitgeschreven, merk je al snel dat je een hoop woorden en zinnen kunt schrappen. Op deze manier filter je de belangrijkste informatie eruit. Hiermee kun je vervolgens in het echt gaan oefenen.  

Elevator pitch oefenen

Een elevator pitch kun je natuurlijk oefenen voor de spiegel, maar het beste oefen je jouw elevator pitch tegenover iemand die je kent. Op deze manier oefen je in een levensechte situatie. Je elevator pitch moet je daarna namelijk ook houden voor echte mensen. Oefen je elevator pitch bijvoorbeeld bij  een vriend of goede collega. Dit maakt het minder spannend. En bovendien kan diegene je feedback geven. Op deze manier kun je je eerste versie waar nodig een beetje bijschaven. Een goede elevator pitch valt of staat met oefenen. Je merkt op een bepaald moment dat je het steeds beter onder de knie krijgt. Doe je het écht vaak? Dan zal je merken dat je jouw elevator pitch op een gegeven moment kunt dromen en dat het een stuk leuker wordt om je pitch te houden!

Take-away: ben je verkoper, accountmanager of vertegenwoordiger? En praat je met veel verschillende prospects en klanten? Dan kun je ervoor kiezen om in de ene situatie een andere sales pitch te gebruiken dan in de andere situatie, afhankelijk van degene die tegenover je zit. Zo speel je nóg beter in op wat de potentiele klant wil horen. Mocht het lastig zijn de verschillende sales pitches te onthouden, dan kun je bijvoorbeeld een CRM app gebruiken waarin je de verschillende verhalen in een beknopte versie opslaat. Zo kun je jouw elevator pitch er altijd even bij pakken voordat je bij een klant naar binnen loopt.

👉 Verantwoordelijk voor sales? Maar heb je het gevoel dat je er niet het maximale uit haalt? In het CRM-groeimodel ontdek je hoe je jouw verkooporganisatie snel naar een hoger niveau tilt. Geen ellenlange verhalen, maar makkelijk toepasbare tips die we hebben verkregen uit jarenlang intensief contact met tientallen succesvolle salesmanagers.

Stuur met het CRM-groeimodel


Geplaatst op 23 november 2020