Wat is outbound calling? (+5 tips voor een goede outbound call)

Outbound calling is het bellen van potentiële klanten waarbij het initiatief vanuit de beller zelf komt. De beller gaat dus actief potentiële klanten bellen om een product of dienst te verkopen. Vaak staat degene die gebeld wordt op een contactenlijst die door het bedrijf is aangekocht. Dit gebeurt bijvoorbeeld vaak bij telefonische verkoop van zakelijke energie of telefoonabonnementen. Toch kan outbound calling ook op individueel niveau gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan een potentiële klant die je opbelt nadat je zijn gegevens op de bedrijfswebsite hebt gevonden. Of omdat je weet dat hij je product of dienst online bekeken heeft. 

5 Belangrijke tips voor succesvol outbound bellen

1. Weet vóór het gesprek wat je doel is

Voordat je gaat bellen is het heel belangrijk te weten wat je doel is. Wil je een verkoop realiseren? Wil je een afspraak scoren? Of wil je simpelweg een eerste contactmoment zonder dat je iets verkoopt? Bedenk dit voorafgaand aan de outbound call. Op deze manier heb je tijdens het outbound bellen een richting om naartoe te werken. Het zorgt voor houvast. 

 2. Laat bij outbound calling weten wie je bent en waarvoor je belt

Outbound bellen gebeurt voor degene die gebeld wordt vaak op een onverwacht moment (tenzij er vooraf een afspraak is gemaakt). Bovendien weet degene die gebeld wordt vaak niet wie er precies belt. Dit is vaak het geval als je voor de eerste keer belt. 

Het is goed om dit te beseffen en hier in de eerste fase van het gesprek goed mee om te gaan. Laat dus op een duidelijke en toegankelijke manier weten wie je bent en waarvoor je belt. Dit zorgt voor vertrouwen bij degene aan de andere kant van de lijn. Ook belangrijk: doe dit kort en bondig.

3. Respecteer de ander: stel de permissievraag

Stel na het voorstellen altijd een permissievraag: ‘Mag ik u wat vragen over…?’, ‘Bel ik gelegen?’, of ‘Staat u ervoor open om het kort wat vragen over …. te beantwoorden?’. Hiermee maak je de weg vrij om een gesprek te starten waar de potentiële klant mee heeft ingestemd. Je komt zo minder snel in de irritatiezone terecht. 

4. Luister en stel vragen

Begin met het stellen van vragen. Hiermee kom je erachter wie de potentiële klant is en wat hij graag wil. Veel verkopers trappen in de valkuil dat ze meteen beginnen met praten. Je weet dan vaak nog totaal niet wat de potentiële klant zijn behoefte is. Je schiet met hagel en de kans op succes is hierdoor minder groot. Wanneer je vragen stelt en goed naar de antwoorden luistert, weet je beter wat de potentiële klant graag wil.  Hier kun je vervolgens met je verkoopverhaal op inspelen. 

Belangrijk: stel open vragen. Dit zijn vragen waar je geen ja of nee op kunt antwoorden. Op deze manier achterhaal je meer informatie en blijft het gesprek lopen. 

5. Sluit af met een concrete actie

Na je verkoopverhaal is het belangrijk om af te sluiten met een concrete actie. Mag je langskomen voor een verkoopgesprek op locatie? Leg de datum en de tijd dan tijdens het telefoongesprek al vast. Zo voorkom je dat je prospect terugkrabbelt. Heeft iemand voor nu nog geen interesse? Geef dan aan dat je degene aan de lijn over x aantal weken of maanden weer opbelt om te kijken of er tegen die tijd wél interesse is. Zo behoud je het initiatief en weet je prospect wat hij kan verwachten. Leg deze vervolgactie direct vast in je agenda of CRM applicatie, zodat je het niet vergeet. 

👉 Verantwoordelijk voor sales? Maar heb je het gevoel dat je er niet het maximale uit haalt? In het CRM-groeimodel ontdek je hoe je jouw verkooporganisatie snel naar een hoger niveau tilt. Geen ellenlange verhalen, maar makkelijk toepasbare tips die we hebben verkregen uit jarenlang intensief contact met tientallen succesvolle salesmanagers.

Stuur met het CRM-groeimodel


Geplaatst op 30 november 2020