Een aanzienlijk deel van de klanten van MyDesk maakt succesvol gebruik van de koppeling tussen MyDesk CRM en het ERP systeem dat zij zelf gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een ERP-systeem zoals Business Central. Deze koppeling heeft een aantal voordelen die het werk voor de vertegenwoordiger, de binnendienst en de manager een stuk gemakkelijker maken:
Een koppeling tussen MyDesk CRM en jouw ERP systeem maakt het mogelijk om je MyDesk omgeving te vullen met data uit je ERP systeem. Je kan hierbij zelf kiezen welke data je wil synchroniseren. Wanneer er wijzigingen in het ERP systeem plaatsvinden op een bedrijf dat gesynchroniseerd is naar MyDesk CRM, zullen deze gegevens ook gewijzigd worden in MyDesk.
Een koppeling met je ERP systeem kan interne processen optimaliseren en sneller laten verlopen. De koppeling zorgt er onder andere voor dat de data in beide systemen gelijk is. Het belangrijkste voordeel hieraan is dat je nooit meer op twee plekken klantgegevens hoeft toe te voegen of te wijzigen. Doordat deze data elke dag gesynchroniseerd wordt, weet het verkoopteam ook zeker dat de gegevens in het CRM systeem up-to-date zijn. Dat scheelt je flink wat werk en geeft je zekerheid dat alles actueel is. Wel zo handig als je een prospect of klant gaat benaderen 😉.
Een ander groot voordeel aan het koppelen van MyDesk aan je ERP, is namelijk dat je belangrijke data inzichtelijk krijgt uit je ERP die je kunt gebruiken in het salesproces. Na het koppelen van je CRM aan je ERP, zie je in je CRM bijvoorbeeld wat de omzet is per klant, wat de betalingscondities zijn en wat de betalingsgeschiedenis is. Hier kun je tijdens het verkopen op inspelen.
Tot slot werken de voordelen ook de andere kant op. Zo kun je velden uit MyDesk CRM aanwijzen om automatisch te importeren in speciale velden van jouw ERP systeem, zodat er ook voor collega’s die alleen met het ERP-systeem werken meerwaarde ontstaat. Wanneer zij relevante info uit het CRM doorkrijgen in het ERP, kunnen zij hier tijdig op acteren. Denk bijvoorbeeld aan een order die bijna gaat vallen bij een nieuwe klant, waardoor de inkoop direct op de hoogte is dat er een bestelling voorbereid moet worden.
De voordelen op een rijtje:
Het is belangrijk om een weloverwogen beslissing te nemen wanneer je nadenkt over een koppeling met jouw ERP systeem. Om een synchronisatie tot stand te kunnen brengen kan er door middel van een Webservice API een koppeling gemaakt worden tussen de twee systemen. Bij deze moderne manier van koppelen, wordt de data via het internet uitgewisseld. Hierbij is het belangrijk om te kijken wat dit voor jullie bedrijf betekent en welke data er gesynchroniseerd kan worden.
Daarnaast is het belangrijk om een goede werkwijze op te stellen en deze samen met het verkoopteam te handhaven. Dit om ervoor te zorgen dat er geen dubbele data in het CRM systeem komt te staan. Handelingen waar goed over nagedacht moet worden zijn bijvoorbeeld:
De afweging die je maakt om je ERP wel of niet te koppelen aan je CRM, is vaak gebaseerd op het beantwoorden van een aantal belangrijke vragen. Deze vragen geven je een betere indicatie of het voor jouw organisatie interessant is de koppeling daadwerkelijk te maken:
Maak dan een vrijblijvende afspraak met ons of neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Om de synchronisatie tussen beide systemen in orde te maken, kan er met behulp van een Webservice API een koppeling gemaakt worden tussen Exact en MyDesk. Bij deze moderne manier van koppelen, wordt de data online uitgewisseld waardoor beide systemen continu met elkaar kunnen communiceren.
Het is belangrijk dat je voor jezelf nagaat welke data je inzichtelijk wil hebben. Misschien is Power BI daarvoor de oplossing en is een koppeling van je CRM met je ERP-systeem helemaal niet nodig.
Klantgegevens die in het CRM systeem staan, zijn maar een fractie van de beschikbare data die een verkoper kan helpen om optimaal te presteren. Met een Power BI dashboard op basis van jouw CRM en ERP data heb je in één oogopslag inzichtelijk hoe je met je commerciële team presteert.
Een Power BI dashboard presenteert de belangrijkste verkoopdata in een visueel overzicht met behulp van begrijpelijke tabellen en grafieken. Verkopers zien meteen welke openstaande offertes er zijn, kunnen meteen bepalen wat de effectiviteit van een investering is en kunnen gelijk een beeld schetsen van het koop- en betalingsgedrag van jullie klanten.
Het wordt direct duidelijk welke klanten en producten jouw bedrijf het meeste rendement opleveren en welke klanten en productgroepen het belangrijkst zijn voor het voortbestaan van het bedrijf. Daarnaast krijg je inzicht in klanten die jouw verkoopteam veel energie kosten, maar eigenlijk maar weinig opleveren. Op basis van deze informatie kunnen de verkopers een plan maken, bepalen hoe veel tijd en energie zij in een klant willen steken en hoeveel daar dan aan verdiend zal worden.
Data die je ook zichtbaar kan krijgen in een Power BI dashboard:
Gerelateerde artikelen: