Wat is een suspect?

Een suspect is een bedrijf waarvan je denkt dat deze wel eens tot de je groep van potentiële klanten zou kunnen behoren. Het is een term die in sales veel gebruikt wordt als onderdeel van de sales funnel. Een suspect is een bedrijf in de eerste fase van de funnel. Je hebt namelijk een vermoeden dat het bedrijf wel eens interessant kan zijn, maar je weet het nog niet zeker. Je hebt in deze fase beperkte informatie over het bedrijf dat je op het oog hebt. Zo heb je bijvoorbeeld alleen nog maar vluchtig de website gezien. Of je hebt heel kort iemand gesproken die bij het bedrijf werkt. 

Wat is een suspect in de saleswereld: een verdacht bedrijf?

Suspect betekent in het Nederlands verdachte. En eigenlijk is een suspect in de verkoopwereld ook beetje te vergelijken met een verdachte. Er is namelijk nog niets bewezen, maar je hebt wel het sterke vermoeden dat het bedrijf interessant is. 

Van suspect naar prospect

Ga je meer informatie over het bedrijf opzoeken? En kom je erachter dat het bedrijf daadwerkelijk een potentiële klant is? Dan wordt je suspect een prospect. Dit is de volgende fase in de salesfunnel. Je weet dat het bedrijf wellicht interesse zou kunnen hebben in jouw product of dienst. Gaat de prospect uiteindelijk over tot een aankoop? Dan wordt het een klant. Dat is waar je het uiteindelijk allemaal voor doet. 

Tip voor het maken van een lijst met suspects: wees niet te kritisch

Ben bij het opstellen van een lijst met suspects niet al te kritisch. Je zit hier in de oriënterende fase. Ieder bedrijf dat een beetje interessant lijkt, kun je aan de longlist met suspects toevoegen. Pas op een later moment ga je hierin kritisch filteren. Het is namelijk zonde als je bedrijven in de suspect-fase laat afvallen terwijl ze misschien best eens interessant voor je kunnen zijn. 

Verlies een suspect niet uit het oog! Promoveer je een suspect niet tot prospect? Houd je suspect dan wel achter de hand. Bijvoorbeeld door het lijstje suspects ergens te bewaren. Dat kan op je laptop, maar nog liever in een sales app. Zo kun je er altijd bij.  Wat nu een suspect is, kan op een later moment namelijk alsnog een prospect worden. Bijvoorbeeld als je andere producten of diensten gaat aanbieden die misschien wél interessant zijn voor je suspect.

👉 Verantwoordelijk voor sales? Maar heb je het gevoel dat je er niet het maximale uit haalt? In het CRM-groeimodel ontdek je hoe je jouw verkooporganisatie snel naar een hoger niveau tilt. Geen ellenlange verhalen, maar makkelijk toepasbare tips die we hebben verkregen uit jarenlang intensief contact met tientallen succesvolle salesmanagers.

Stuur met het CRM-groeimodel


Geplaatst op 22 november 2020