Wat is premium pricing?

Wat is premium pricing als het gaat over sales? Bij premium pricing hanteer je een hogere prijs voor je producten of diensten dan je concurrenten. Het doel hiervan is om je product of dienst door middel van prijs te positioneren als hoogwaardig. Het is een prijsstrategie die vaak wordt gebruikte bij luxegoederen of -diensten. Bedrijven of consumenten hebben het ervoor over meer te betalen. Dit zie je vaak bij merkkleding of auto’s. Consumenten betalen dan extra voor het merk en de merkbeleving.  

Premium pricing in B2B

Toch zie je premium pricing niet alleen terugkomen bij B2C. Ook bij B2B kom je premium pricing tegen. Het gaat dan vaak over nieuwe producten of diensten waarvan er nog weinig andere aanbieders zijn. Of om bedrijven die een dusdanig hoogwaardige merkbeleving hebben neergezet dat andere bedrijven graag iets van ze kopen dat (ver) boven marktprijs ligt. Een bekend voorbeeld hiervan is de populariteit van Apple MacBooks binnen bepaalde beroepsgroepen, zoals DTP’ers en vormgevers. 

Ben voorzichtig met premium pricing

Premium pricing is handig als je met je product of dienst kwaliteit wilt uitstralen. Dit klinkt natuurlijk interessant, maar het kan ook een valkuil zijn. Consumenten en bedrijven moeten je product of dienst dan wel als zodanig zien. Werk je bijvoorbeeld vaak met kortingen en prijsacties? Dan komt het niet goed over als je daarna ineens een premium pricing strategie hanteert. Denk hier dus goed over na en zet het alleen in als je product of dienst eerder ook al als hoogwaardig werd gezien door de doelgroep. 

Handig: Ben je accountmanager of vertegenwoordiger en verkoop je producten? Dan kan goede CRM software je helpen om zicht te houden op de kortingen en prijsacties die je eerder bij de klant zijn aangeboden. Zo voorkom je dat je bijvoorbeeld dat je bij een klant een premium pricing strategie inzet, terwijl je voorganger enkele jaren eerder nog een flinke korting heeft gegeven.

👉 Verantwoordelijk voor sales? Maar heb je het gevoel dat je er niet het maximale uit haalt? In het CRM-groeimodel ontdek je hoe je jouw verkooporganisatie snel naar een hoger niveau tilt. Geen ellenlange verhalen, maar makkelijk toepasbare tips die we hebben verkregen uit jarenlang intensief contact met tientallen succesvolle salesmanagers.

Stuur met het CRM-groeimodel


Geplaatst op 23 november 2020