Wat is warme acquisitie?

Wat is warme acquisitie als het gaat over sales? Warme acquisitie is het aanbieden van jouw producten of diensten aan een relatie die je al goed kent. Dit kan een bestaande klant zijn, maar ook een prospect waarmee je al lange tijd goed contact hebt. Of iemand uit je persoonlijke omgeving. 

Voordelen warme acquisitie

1. Je weet meer over de persoon aan wie je verkoopt

Het grote voordeel aan warme acquisitie, is dat je de behoefte van de persoon aan wie je probeert te verkopen al beter kent. Omdat je voorafgaand aan het verkoopmoment vaak al contact hebt gehad, weet je beter wat je prospect wil. Hoe hij het liefst communiceert, wat hij belangrijk vindt en hoe je hem het beste kan overtuigen. Hier kun je handig op inspelen.

👉  Ben je verkoper, accountmanager of vertegenwoordiger? Leg je contactmomenten met een prospect dan altijd vast. Bijvoorbeeld in een CRM-app. Op die manier weet je het best hoe je de potentiele klant bij een volgend contactmoment moet benaderen.

meer over de CRM app van MyDesk

Belangrijke tip: het blijft ook bij warme acquisitie belangrijk de behoefte te achterhalen met behulp van vragen. Veel verkopers trappen bij deze manier van verkopen in de val dat ze denken de behoefte van hun prospect al volledig te kennen. Dit is in werkelijkheid vaak niet het geval. 

2. Je hebt een hogere gunfactor

Over het algemeen heb je bij warme acquisitie een hogere gunfactor. Verkopen gaat voor een groot deel over vertrouwen. Iemand die jou al kent, is eerder geneigd iets bij jou te kopen omdat hij het je meer gunt. Als daarnaast ook je verkoopverhaal nog eens goed is, dan maakt dat de kans veel groter dat je een succesvolle sale maakt. 

Verkopen wordt makkelijker en leuker

Ken je de behoefte van degene aan wie je wilt verkopen? En heb je daarnaast de gunfactor? Dan wordt verkopen ineens een heel stuk makkelijker en leuker. Dit merk je direct als je met warme acquisitie aan de slag gaat. Volgens ons is een gezonde mix van warme- en koude acquisitie dan ook perfect als je verkoper bent. Natuurlijk moet je bedrijven benaderen die je nog niet kent. Maar het is stiekem toch wel heel erg fijn als je ergens al een ingang hebt. 

Laatste tip: wil je graag warme acquisitie doen? Maar weet je niet goed hoe? Pluis dan eens je lijst met connecties op LinkedIn uit. Zo kom je erachter waar bekenden van je werken. Staat er iemand tussen die interessant is? Stuur dan gewoon eens een berichtje en laat weten wat je voor diegene kan betekenen.

👉 Verantwoordelijk voor sales? Maar heb je het gevoel dat je er niet het maximale uit haalt? In het CRM-groeimodel ontdek je hoe je jouw verkooporganisatie snel naar een hoger niveau tilt. Geen ellenlange verhalen, maar makkelijk toepasbare tips die we hebben verkregen uit jarenlang intensief contact met tientallen succesvolle salesmanagers.

Stuur met het CRM-groeimodel


Geplaatst op 23 november 2020