Sorry, wat zei je? Zo maak je jouw sales meeting interessanter voor je verkopers

Het voorbereiden van je wekelijkse, tweewekelijkse of maandelijkse sales meeting kan je als manager flink wat tijd kosten. Je wilt de cijfers graag op orde hebben, moet een presentatie in elkaar knutselen, en je wil daarnaast ook nog eens dat je verkopers het gehele verkoopoverleg actief betrokken zijn. Best wel een uitdaging, vooral als je het alleen moet doen. En al helemaal als je salesteam uit flink wat collega’s bestaat. Wij geven je daarom handvatten die je kunt gebruiken om je salesmeetings interactiever en interessanter te maken.

Wat is de ideale frequentie van een sales meeting?

Let er bij het organiseren van de periodieke sales meeting vooral op dat de tijd tussen de twee vergaderingen lang genoeg is om relevante nieuwe onderwerpen te formuleren. En om actiepunten uit de eerdere vergadering uit te voeren. Wij raden dan ook altijd aan om te kiezen voor een maandelijkse sales meeting (of maximaal een tweewekelijkse meeting). Liever af en toe een extra meeting inplannen, dan iedere week bij elkaar zitten en commerciële tijd verspillen.

Duur en omvang van het verkoopoverleg

  • Klein: een salesmeeting met meer dan 8 personen is killing voor de interactiviteit. De rustige collega’s vallen sneller stil. De kans op het overschreeuwen van elkaar stijgt. Ga voor een omvang van tussen de 4 en 8 personen. Is je salesteam een stuk groter? Splits het overleg dan op.
  • Kort: zorg dat je salesmeetings niet langer duren dan 1,5 uur. Verkopers zijn van nature geen luisteraars. Daar zijn ze zichzelf maar al te goed van bewust 😉 Denk dus aan de spanningsboog van je collega’s.
Duur salesmeeting

Quick-win: maak de doorpakker uit het team verantwoordelijk voor een vlot verloop van het verkoopoverleg

Je hebt altijd een doorpakker in je team. De collega die houdt van effectief en efficiënt vergaderen. Geef diegene de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat jullie binnen 1,5 uur door de agenda punten heen zijn. Dit heeft voor jou een paar grote voordelen: je geeft de verantwoordelijke een kartrekkersrol in de salesmeeting. Dit zorgt voor meer betrokkenheid. En net zo belangrijk: je hoeft jezelf tijdens de sales meeting geen zorgen meer te maken om de planning. Dat neemt direct een hoop tijdsdruk weg. En dat is lekker.

👉 Goed om te weten: laat één van je collega’s de hoofdpunten notuleren, maar sla hier niet in door. Een goede en betrokken deelname aan het sales overleg gaat boven een ultra-gedetailleerde uitwerking van het verkoopoverleg.

Hoe organiseer je een interessante en interactieve sales meeting?

Begin met het delen van korte succesverhalen (en wissel dit af met andere interactieve activiteiten)

Een interactieve sales meeting begin je door eerst je collega’s aan het woord te laten. Het gesprek aan te gaan. Voorkom dat je zelf direct begint met zenden. Een goede manier om interactief te beginnen, is door je collega’s hun succesverhalen van de afgelopen week of maand te laten delen. Verkopers houden ervan verkoopsucces te behalen. Is dat succes er eenmaal? Dan moet je ze de ruimte geven dit te delen.

Maar er is meer. Blijf niet alleen bij het delen van successen. Wissel het af met andere interactieve activiteiten. Zo blijft het begin van de salesmeeting verrassen, en dat heeft een positief effect op de spanningsboog van je collega’s. Dingen die je kunt doen:

  • Verkoop-intervisie: vraag voorafgaand aan het verkoopoverleg aan één van je collega’s of diegene aan het begin van de salesmeeting een situatie kan benoemen waarin hij afgelopen maand is vastgelopen. Bespreek deze situatie met het team en laat het team samen met oplossingen komen. Verkopers gaan door de maand heen vaak zelfstandig te werk. Maar ze komen ongetwijfeld situaties tegen die collega’s ook tegenkomen. Een strijd met meer mensen win je makkelijker dan alleen. Hoe zonde is het dan om allemaal op eigen houtje op ontdekking te gaan en dezelfde fouten te maken, terwijl je ook van elkaar kunt leren.
  • Het verkoop-A4’tje: verkopers hebben regelmatig de wildste ideeën om klanten beter te bedienen of nog makkelijker binnen te halen. Dat is in essentie top, maar met een idee heb je nog geen uitvoering. Heeft iemand voorafgaand aan de sales meeting een verkoop-idee? Laat je collega het idee dan op een A4’tje uitwerken en kort toelichten, vooraan in de salesmeeting. De rest van het team kan vervolgens antwoorden met: ‘Ja doen we!’ of ‘Nee, doen we niet omdat…’. Dit zorgt dat voor een interactieve start en een vlot overleg, zonder ellenlange discussies.

Presenteer cijfers visueel

Een standaard onderdeel van de sales meeting is een update van de cijfers en verkoopdoelstellingen. Bespreek de cijfers vooraan in het overleg. En presenteer ze visueel. Ook al houden je verkopers van doelstellingen en cijfers: ze verliezen hun aandacht bij het zien van teveel tekst en te lange cijferreeksen. Werk je met My Desk? Dan kun je cijfers gemakkelijk visueel presenteren met behulp van Power BI.

salesrapportages maken met My Desk

Power Bi training

Je verkoop-, relatie- of netwerktopper in de spotlights

Sales managers zijn graag aan het woord, maar anderhalf uur luisteren naar dezelfde stem is te lang en kan op den duur zelfs irriteren. Zorg dus dat je in je salesmeeting altijd een moment inbouwt waarop je een collega wat langer aan het woord laat. Een goede manier om dit te doen, is door iedere sales meeting een topper aan het woord te laten. Is één van je collega’s super goed in online netwerken? Of steekt er iemand ver boven de rest uit als het gaat om het binnenhalen van A-klanten? Laat diegene een mini-presentatie van maximaal 10 minuten voorbereiden waarin hij vertelt wat hij doet en hoe hij het doet. Dit is voor je verkoper een mooi stukje waardering en voor de andere collega’s een bonk inspiratie.

Laat periodiek een collega uit een ander team aansluiten (en maak ze ambassadeur van het salesteam)

Je salesteam kan pas écht uitblinken wanneer collega-teams zich betrokken voelen bij het salesproces. Wil je de sales meeting nóg dynamischer maken? Betrek dan collega’s van andere relevante teams (IT, marketing, inkoop) actief bij jouw team. Omarm ze. En dit doe je niet alleen door met vervelende taken bij ze aan te kloppen, maar ook door je collega’s van andere teams periodiek aan te laten sluiten bij het verkoopoverleg. Wie je kiest? Ga voor de collega’s van andere teams die jij ziet als ‘sales-ambassadeurs’.

Heb jullie bijvoorbeeld een marketing-collega waarvan je weet dat hij gepassioneerd is over verkopen? Betrek diegene dan periodiek bij het verkoopoverleg. En laat hem of haar aan het woord over marketingonderwerpen die voor sales belangrijk zijn. Zijn er bijvoorbeeld pagina’s op de website die extra goed bezocht worden? Of is er een bepaald type prospect dat de nieuwsbrief het beste leest? Laat je marketing-collega dit vertellen, want het zijn onderwerpen waar je verkopers op kunnen inspelen.

👉 Tip: Wil je jouw ambassadeurs uit andere teams écht betrekken bij het salesproces? Geef ze dan toegang tot het CRM systeem. Zo blijven ze door de maand heen actief betrokken bij de sales funnel, de verkoopdoelstellingen en het team.

Afsluiten: leg de basis voor de volgende interactieve meeting

Geef je verkopers aan het einde van de sales meeting niet alleen actiepunten mee, maar stuur ook op het inbrengen van onderwerpen voor het volgende overleg. Doe dit bijvoorbeeld door ze het eerder besproken verkoop-A4’tje te laten voorbereiden, wanneer ze een goed idee hebben. Verkopers die zelf onderwerpen inbrengen, zijn veel sterker betrokken bij de sales meeting. En dat is precies wat je wilt: vrolijke gezichten in plaats van afdwalende blikken. En scherpe discussies in plaats van saaie monologen!

👉 Verantwoordelijk voor sales? Maar heb je het gevoel dat je er niet het maximale uit haalt? In het CRM-groeimodel ontdek je hoe je jouw verkooporganisatie snel naar een hoger niveau tilt. Geen ellenlange verhalen, maar makkelijk toepasbare tips die we hebben verkregen uit jarenlang intensief contact met tientallen succesvolle salesmanagers.

Stuur me het CRM-groeimodel


Geplaatst op 23 februari 2021
Veelgestelde vragen