Waarom is CRM onmisbaar in jouw bedrijf?

CRM (een relatiebeheer systeem) is onmisbaar als meerdere medewerkers binnen het bedrijf een klantrelatie opbouwen. Iedere ondernemer gebruikt een boekhoudpakket voor de financiële registratie zodat men weet wat de resultaten zijn en van wie we nog iets moeten ontvangen en aan wie we nog wat moeten betalen. Een CRM pakket doet hetzelfde maar dan voor de commerciële registratie zodat je weet wat de resultaten zijn van de verkoopgesprekken en ook wie je als nieuwe klant nog binnen kunt halen en welke verkoopkansen bij bestaande klanten nog open staan.

Download hier de brochure

Onderstaand 7 risico’s die je neemt, als er geen CRM gebruikt wordt:

  1. Gebrek aan informatie bij langdurige ziekte of vertrek van één van jouw commerciële medewerkers. Alle essentiële klantinformatie die jouw collega in zijn eigen systeem of geheugen heeft, gaat verloren. De overdracht van klantinformatie kan, zeker bij langdurige ziekte, slecht verlopen. De klanttevredenheid is sterker als jouw klanten merken dat jouw medewerker goed op de hoogte is van de specifieke wensen.
  2. Jouw concurrentie kan voorsprong krijgen. Kennis is macht en als jouw concurrent wél met de juiste informatie op het juiste moment bij de klant is dan kun je op termijn ook (grote) klanten gaan verliezen.
  3. Een lager bedrijfsresultaat omdat, zonder geautomatiseerde vastlegging en afhandeling van de verkoopkansen, omzet en arbeidstijd verloren gaan. Nagenoeg iedere ondernemer schat een omzetstijging van 5% of hoger in, bij gebruik van het CRM systeem. Omdat de bedrijfskosten daarnaast nauwelijks toenemen, heeft deze omzetstijging een erg goede invloed op jouw bedrijfsresultaat.
  4. Moeilijke werving van nieuwe medewerkers. De jeugd is opgegroeid met software en zal niet snel bij een bedrijf gaan werken die nog in de oude stijl aan de slag wil blijven.
  5. Via internet vragen klanten op snelheid en kwaliteit. Onvoldoende zicht op het proces van internetaanvragen kan de klant voor de concurrentie laten kiezen.
  6. Onnodige kilometers rijden door de vertegenwoordigers is zeer waarschijnlijk wanneer er geen routeplanning is gemaakt via het online CRM systeem.
  7. Lagere waarde bij verkoop van jouw bedrijf. Voor de waardebepaling van jouw bedrijf is de financiële registratie van belang maar ook de commerciële registratie zal een groot deel van de onderbouwing van de verkoopwaarde vertegenwoordigen. Geen gebruik van CRM zal dus de waarde van jouw bedrijf negatief beïnvloeden.

Bepaal jouw CRM behoefte en bereken de prijs:

Lees meer over CRM voor Sales


Geplaatst op 19 februari 2020