Wat is CRM en wat levert het op? (Mini-gids)

Wat is CRM als we het hebben over sales? CRM staat voor Customer Relationship Management. Het gaat over de manier waarop een bedrijf de relaties met klanten beheert. Dit kan gaan om de relaties met bestaande klanten, maar ook om de relaties met nieuwe klanten. In dit artikel gaan we verder in op de volgende vragen: Wat is CRM precies? En nog belangrijker: wat kan een CRM je opleveren?

Wanneer het gaat over CRM, gaat het meestal over een CRM systeem. Dit is sales software waarin je bijvoorbeeld het contactbeheer, potentiële klanten en omzetdoelen kunt bijhouden. Het doel hiervan is eigenlijk best wel simpel: het verbeteren van zakelijke relaties om op die manier meer omzet te genereren.

Waar kun je een CRM voor gebruiken?

1. Het documenteren van contactgegevens

In een CRM kun je contactgegevens van klanten en potentiële klanten documenteren. Denk aan e-mailadressen, telefoonnummers, maar ook aan adressen en websites. Zo hoef je niet meer te Googelen naar telefoonnummers en e-mailadressen die vaak moeilijk te vinden zijn.

2. Notities van gesprekken opslaan

Een belangrijke: met een CRM kun je notities van gesprekken vastleggen en opslaan. Deze gespreksverslagen kun je bijvoorbeeld uittypen of soms zelfs inspreken. Zo vergeet je niet meer wat u eerder met een klant hebt afgesproken. En zo kun je relevante informatie van langer geleden terughalen om in een vervolggesprek met een klant mee te nemen.

3. Gewenste communicatiemethodes vastleggen

Dit is misschien niet iets waar je direct aan dacht bij de vraag: ‘wat is CRM software en waar kan ik het precies voor gebruiken?’ Toch is het heel handig te weten dat je in een CRM de gewenste communicatiemethodes per klant kan vastleggen. Wil iemand graag bellen of juist liever mailen? Wil iemand alleen noodzakelijk contact? Of wil iemand soms ook graag een praatje maken? Dit kun je allemaal vastleggen in een CRM.

4. Verkoopkansen documenteren

Wat is er frustrerender dan erachter komen dat een concurrent er met je potentiële klant vandoor is gegaan? Nee, niets. Daarom kun je in een CRM aangeven wat de verkoopkansen zijn bij een potentiële klant. Zo weet je precies of je hier op een later moment nog eens achteraan moet. En hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Wanneer is CRM software onmisbaar?

Heb je één of twee klanten? Dan kun je het contact met hen nog wel bijhouden in een Excel-bestand. Of zelfs op je smartphone. Maar worden het er meer? Dan bestaat al snel het risico dat je dingen vergeet te documenteren. En dat je hierdoor bij klanten dingen over het hoofd ziet. Bijvoorbeeld een verkoopkans. Of zelfs een simpele afspraak. Dat wil je het liefst voorkomen. Bij meer dan 5 (potentiële) relaties komt goede CRM software dus al van pas.

Goed om te weten: een CRM is al helemaal onmisbaar als je meerdere collega’s hebt die verantwoordelijk zijn voor verkoop. Het is namelijk onmogelijk om alles via mail of telefoon met elkaar te delen. Bovendien verdwijnt belangrijke informatie hiermee in de krochten van iemands mailbox, of in iemands hoofd. Dat is wat je met een CRM voorkomt.

Dit zijn de belangrijkste voordelen van een CRM voor jou en je verkoopcollega’s

  • Je hoeft nooit meer uren te zoeken naar de contactgegevens van een klant of een potentiële klant.
  • Je behoudt na een eerste contactmoment de aandacht voor een klant, omdat relevante informatie niet in de prullenbak van een mailbox of in iemands achterhoofd verdwijnt.
  • Doordat je een to-do-list kan aanmaken in een CRM, vergeet je geen belangrijke taken meer op te pakken.
  • Je hebt direct inzicht in de actuele omzetten die je binnenhaalt.

Een CRM zorgt hiermee voor klanttevredenheidomzetverhoging en tijd- en kostenbesparing

Weten waar je op moet letten bij het aanschaffen van een CRM systeem?

Download dan de MyDesk brochure ‘Van commercieel proces naar het juiste CRM pakket’:

Stuur me de CRM brochure

Gerelateerde artikelen:


Geplaatst op 13 mei 2022