Deze 4 belangrijke inzichten haal je uit jouw CRM database
Beslissingen maken op basis van cijfers in plaats van gevoel. Dat is wat je graag wilt wanneer je CRM gaat gebruiken. Door met CRM aan de slag te gaan, bouw je verkoopdata op die je vervolgens kunt omtoveren tot inzichten over klanten en verkoopprestaties. Zo ben je als leidinggevende beter in staat om de juiste strategische en praktische keuzes te maken. Dat klinkt misschien lastig. Maar wanneer je weet waar je de data voor kunt gebruiken en hoe je de data uit je CRM database visueel inzichtelijk maakt, gaat er een wereld voor je open.
Wat is een CRM database?
Laten we bij het begin beginnen. Een CRM database is een digitale opslagruimte met alle klantinformatie die binnen een organisatie is verzameld en gedeeld. Denk hierbij niet alleen aan communicatie met klanten en prospects, maar ook aan informatie over de verkooppijplijn en de verkoopresultaten. Omdat deze gegevens allemaal in een CRM worden vastgelegd, bouw je met het gebruik van CRM een database op die je vervolgens kunt gebruiken om inzichten op te doen over je klanten en de prestaties van je commerciële team.
Waar kan ik mijn CRM database voor gebruiken?
1. Weet waar klanten en prospects wegvallen
Ieder CRM heeft een verkooppijplijn waar prospects en klanten doorheen gaan. Van het eerste interesse moment tot de onderhandelingsfase zijn er meerdere momenten waarop een klant of prospects kan afhaken. Bijvoorbeeld omdat hij voor een andere aanbieder kiest. Of omdat hij je aanbod niet goed genoeg vindt. Door de historische data uit je verkooppijplijn op te vragen, kom je erachter waar in de pijplijn de meeste prospects en klanten wegvallen. Is dit na het aanbod? Dan weet je dat jullie aanbod eens onder de loep moet nemen. Is dit na het eerste interesse moment? Dan kun je overwegen je verkopers sneller te laten opvolgen.
2. Zie hoe je presteert ten opzichte van de vorige periode
Door historische verkoopcijfers te vergelijken met recente verkoopcijfers, zie je gemakkelijk hoe je ten opzichte van een vorige periode presteert. Hoe doen we het ten opzichte van vorig jaar? Zien we trends in bepaalde periodes? Zomaar wat vragen waar je met behulp van een goede CRM database achter komt, zonder dat je dagen nodig hebt om door de jaarcijfers heen te ploeteren. Door de verkoopcijfers van verschillende periodes uit je CRM database te halen, kun je ze met elkaar vergelijken en hier actie op ondernemen.
Leuk om te weten: door de kwartaalcijfers van de afgelopen jaren met elkaar te vergelijken, kwamen we er laatst bij een klant achter dat Q3 dé periode is waarin nieuwe klanten binnengehaald moeten worden. Op basis van de data zagen we namelijk dat dit de periode is waarop 80% van de klanten beslist met welke leveranciers ze het jaar erop gaan samenwerken.
3. Kom erachter welke klanten meer en minder aandacht verdienen
Door het contact met klanten te analyseren, kun je achterhalen welke klanten je meer of minder aandacht moet geven. Zet bijvoorbeeld eens het aantal klantbezoeken af tegen de behaalde omzet bij een klant. Je komt ongetwijfeld klanten tegen die regelmatig bezocht worden, maar die amper omzet opleveren. Tijd om na te gaan of dit daadwerkelijk een klant is waar je tijd en moeite in wilt steken, terwijl er misschien ook klanten naar boven komen die veel omzet opleveren en die amper bezocht worden. Wij zouden het wel weten 😉
4. Verkoop- en marketingacties voorbereiden
Heb je een marketingafdeling die nauw samenwerkt met het salesteam? Dan zijn er uit de CRM database ook voor je marketeers hele interessante inzichten te verkrijgen. Door te meten welke marketingcampagnes goede resultaten hebben opgeleverd in de vorm van directe verkopen of aanvragen, weet je marketingteam beter waar ze nieuwe marketingcampagnes op moeten toespitsen. Heeft een mailing met onderwerp X het super goed gedaan bij je klanten? Dan weten ze dat ze het vaker over dit onderwerp moeten hebben. Doe niet precies hetzelfde, maar organiseer eens een webinar. Of schrijf er een blog over.
Hoe kom ik tot deze inzichten?
Eén van de grootste voordelen van CRM, is dat je zelf weinig tot geen moeite hoeft te doen om je CRM data om te toveren tot begrijpelijke rapportages waar je inzichten uit opdoet. MyDesk CRM heeft een koppeling met Microsoft Power BI, waarmee je CRM data real-time wordt omgezet in visuele rapportages.
Weten hoe zo’n rapportage er voor jou uitziet? Download de CRM brochure en zie hoe goede CRM rapportages er in de praktijk uitziet. Daarnaast kom je erachter waar je nog meer op moet letten wanneer je op zoek bent naar een CRM systeem.
Gerelateerde artikelen
Geplaatst op 23 maart 2022