Het creëren van een 360-graden klantbeeld
Oké dan, nu weet je wat een 360-graden klantbeeld is. Nu er nog eentje creëren. Gelukkig kunnen we je daar ook bij helpen.
Verzamelen en centraliseren van klantgegevens vanuit diverse kanalen
Om te beginnen gaan we al jouw gegevens verzamelen en centraliseren. Het maakt niet uit welke gegevens het zijn, aankoopgeschiedenis, e-mails, telefoontjes, offertes, van alles! Hoe meer informatie je kan samenbrengen, hoe duidelijk het beeld van jou klanten wordt. Nu is dat natuurlijk een flinke puzzel, dus hoe breng je die gegevens gemakkelijk bij elkaar? We hebben een paar tips voor je:
- Gebruik een CRM-systeem: Zie het als een schatkist met al jouw klantgegevens. Je kan al je interacties gemakkelijk op één plek beheren. Of het nou e-mails, aankopen of klantenservice-interacties zijn. Alles kan je terugvinden in een duidelijk overzicht.
- Integreer je systemen: Veel data komt uit verschillende systemen. Als je deze bijvoorbeeld integreert met je CRM, dan wordt alles samengevoegd. Hang er vervolgens nog een rapportage-programma aan en je ziet alles wat je wil zien in één rapportage.
- Maak gebruik van je team: Je eigen teamleden zijn jouw ogen en oren. Zij spreken met je (potentiële) klanten en hebben vaak waardevolle inzichten. Beperk het niet alleen tot je salesteam, maar vraag ook je marketing- en klantenservice medewerkers.
- Focus op kwaliteit: Het gezegde luidt niet voor niets: “Shit in, Shit out”. Let dus goed op dat iedereen consistent en nauwkeurig gegevens invoert. Niks is zo vervelend als dubbele, of onbetrouwbare gegevens.
Analyseer de data voor waardevolle inzichten
Nu je al je gegevens hebt samengebracht, moet er natuurlijk ook iets mee gebeuren! Dus zet die detective-pet maar op en duik lekker in je gegevens. Want uiteindelijk moet je de cijfers die voor je neus liggen ook begrijpen. Alleen dan ga je er waardevolle inzichten uit krijgen. Misschien ontdek je wel bepaalde patronen in het koopgedrag van je klanten. Of dat sommige klanten veel te lang moeten wachten voordat er gereageerd wordt op hun mailtjes. Het kan van alles zijn, maar één ding is zeker: alleen door het analyseren van jouw samengebrachte gegevens ga je jouw klanten écht begrijpen.