Het doel van deze blog en natuurlijk de eerder genoemde trainingen, is om je te helpen het niveau van betrokkenheid met CRM binnen jouw organisatie te verhogen. Die betrokkenheid hebben we bij MyDesk in verschillende niveaus opgedeeld. Waarbij je eigenlijk verschillende stappen doorloopt om niet alleen de betrokkenheid, maar ook andere pijlers rondom CRM te verhogen binnen je organisatie. Door verschillende stappen te doorlopen willen wij jou helpen van voetganger, naar het niveau fietser, automobilist, piloot en uiteindelijk astronaut die als een raket met CRM gaat. In dit artikel bespreken we alleen de pijler ‘mens’, die zich o.a. richt op betrokkenheid en motivatie. Mocht je een duidelijk stappenplan voor alle pijlers willen, dan verwijzen we je graag naar ons CRM-groeimodel.
Het laatste wat je wil wanneer je met CRM aan de slag gaat, is dat mensen zich gecontroleerd gaan voelen. Het gevoel dat er constant over je schouder wordt meegekeken kan een negatieve invloed hebben op het uiteindelijke gebruik. Aan de andere kant moet je natuurlijk wel weten of iedereen goed bezig is en vooral acteren wanneer je merkt dat dit niet zo is. Dit is iets wat je voorzichtig aan moet pakken. Neem je tijd om tot de juiste inzichten te komen en te achterhalen waar de aandachtspunten liggen. Vervolgens kan je op de volgende manier te werk gaan:
- Wie werkt met het systeem zoals het is uitgelegd en wie, al is het in mindere mate, niet?
- Neem de tijd om het onder de aandacht te brengen. Doe dit niet en groupe, maar gewoon met de persoon zelf.
- Vraag waar het vandaan komt dat die persoon er nog niet goed (genoeg) mee werkt. Is het gevoel niet goed, is het moeilijk afstappen van de oude manier van werken, of begrijp je het gewoon nog niet? Ga dat gesprek in ieder geval aan.
- En neem vervolgens ook de tijd om er iets aan te doen. Misschien moet je toch nog een extra training inplannen, of is het al voldoende om één op één door het systeem te gaan. Wellicht moet er toch nog iets veranderd worden, of (sorry not sorry) moet de persoon zich gewoon aanpassen aan het systeem.
Er kunnen allemaal verschillende redenen zijn waarom collega’s zich nog niet helemaal prettig voelen bij het systeem. Het is jouw taak om die zorgen weg te nemen en voor de juiste oplossingen te zorgen. En onthoudt: geef je collega’s nóóit het idee dat ze gecontroleerd worden.
Het kan lastig zijn om op een positieve manier de betrokkenheid met CRM te verhogen binnen je organisatie. Zeker bij je collega’s die het systeem niet zien zitten, of er moeite mee hebben. Zoals besproken moet je vooral met deze mensen in gesprek blijven. Dat kunnen echter wel pittige gesprekken zijn, wat het ook voor jezelf lastig kan maken om de ‘schwung’ erin te houden. Gelukkig zijn er ook andere manieren waarmee je het gebruik van je nieuwe CRM-systeem op een positieve manier kan stimuleren;
- Beloon en erken succes.
- Maak het leuk (duh).
- Deel succesverhalen.
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, dat snappen wij ook. De factoren die bijvoorbeeld iets ‘leuk’ maken kunnen per organisatie en zelfs per collega verschillen. Wat de een leuk vindt, heeft de ander niks mee. Ook zal de één het waarderen als diegene in ‘de spotlight’ wordt gezet, waar de ander dat verschrikkelijk vindt. Dus ook hier is het weer van belang dat jij je mensen goed kent en de bovenstaande aspecten afstemt op jouw collega’s. Om je alvast een zetje in de rug te geven, hebben we wat voorbeelden voor je:
Incentives en prijzen: Hier kan je een officiële wedstrijd van maken, maar je kan er ook voor kiezen om dit als ‘verrassing’ te doen bij buitengewone prestaties. Zie jij bijvoorbeeld iemand, die in het begin moeite had met het systeem, het nu consistent op de juiste manier gebruiken? Beloon diegene dan met een kleinigheidje. Of zet bijvoorbeeld een periodieke prijs op het aantal taken dat iemand in het systeem heeft afgerond.
Houd een klassement bij: Merk je dat er een gezonde concurrentie onder jouw collega’s heerst, waar ze gemotiveerd raken door elkaar te overtreffen. Bekijk dan eens de mogelijkheid om een klassement bij te houden. Ook hier kan je dan eventueel weer periodiek een prijs aan hangen. Let wel op dat het binnen jouw bedrijfscultuur moet passen.
Benoem succes: Het is natuurlijk niet altijd nodig om ergens een prijs aan te hangen. Vaak kan een kleine geste van erkenning al voldoende zijn om collega’s een positief gevoel te geven. Zet tijdens je teamvergadering iemand in het zonnetje. Bijvoorbeeld omdat diegene een handig rapport voor de organisatie heeft uitgedraaid, of een bepaalde (potentiële) klant heel goed heeft geholpen. Zo laat je ook zien dat je het CRM niet gebruikt om je teamleden te controleren, maar om ze nou juist te stimuleren.
CRM-uitdaging van de maand: Een CRM-systeem heeft vaak veel verschillende functies. Sommigen daarvan zal je niet direct mee aan de slag gaan. Een leuke manier om die te introduceren binnen je organisatie, is door er de ‘CRM-uitdaging van de maand’ van te maken. Laat je collega’s op een vrijblijvende manier de nieuwe functie ontdekken, de bevindingen opschrijven en deze vervolgens weer delen. Degene met het waardevolste inzicht, of die de functie het beste onder de knie heeft, kan je vervolgens weer belonen met een kleinigheidje.
CRM Teamquiz: Een andere leuke manier om betrokkenheid en tegelijkertijd het kennisniveau van je collega’s te verhogen is een CRM teamquiz. De invulling hiervan kan je zelf bepalen. Misschien doe je het in teams, of maak je er een soort pub-quiz van tijdens VrijMiBo. Ook in de vragen kan je variëren van basisfunctionaliteiten tot geavanceerde mogelijkheden.
Wall of Fame: Creëer een ‘Wall of Fame’ in het kantoor, waar je foto’s en/of verhalen van collega’s ophangt die iets opmerkelijks hebben bereikt, of een bepaald resultaat hebben behaald dankzij het gebruik van CRM.
Maandelijkse nieuwsbrief: Pak wat ruimte in je maandelijkse nieuwsbrief om successen van het CRM-systeem te delen. Laat collega’s vertellen hoe ze bepaalde problemen hebben opgelost met het CRM, of licht bepaalde functionaliteiten uit waarvan jij denkt dat het jouw collega’s gaat helpen in hun werkzaamheden.
Hopelijk hebben we je zo wat inspiratie kunnen geven om CRM op een positieve manier binnen jouw organisatie te stimuleren. Blijf er echter op letten dat de uitvoering ook moet passen bij het personeel en de organisatie. Als jouw collega’s niet graag in de schijnwerpers staan, dan maak je ze er ook niet blij mee om ze op een Wall of Fame te hangen bijvoorbeeld.
We sluiten toch nog even af met een kritische noot: vergeet niet dat het werken met CRM uiteindelijk een onderdeel van het werk moet worden, of al is geworden. Daar mag je jouw teamleden ook verantwoordelijk voor houden. Vinden ze het echt moeilijk om met het systeem te werken, of zijn bepaalde dingen niet duidelijk, help ze dan. Maar als zij pertinent weigeren om het op de juiste manier op te pakken, dan mag je daar ook consequenties aan verbinden. Het CRM is immers “nie gratis nie”.
Uiteindelijk is dat ook gewoon nodig. Jouw verkopers weten wat er speelt met jouw (potentiële) klanten. Als je dat dan niet terug kan vinden in het CRM, dan heb je een probleem. Die kennis is namelijk niet alleen belangrijk voor die ene verkoper, maar voor de hele organisatie. Blijf daar dus scherp op en houd mensen verantwoordelijk.