Hoe is de CRM-oplossing van en tussen MyDesk, Power BI en Zapier vormgegeven?

Als men tegenwoordig denkt aan een CRM-oplossing, is één ding vrijwel niet meer te vermijden: technologie. Hedendaags zijn er verscheidene middelen op de markt die ondersteunen bij het ontzorgen van werklast en het creëren van overzicht. De oplossing ‘MyDesk’ is er hier natuurlijk één van, maar met ondersteuning van aanvullende technologische middelen, zijn er nog veel meer mogelijkheden. Je wilt als het ware een synergie creëren, wat jullie binnen je commerciële proces volledig ontzorgt en maximaal grip geeft op de stand van zaken. We vertellen je graag meer over de oplossing die voor ons en voor onze klanten zorgt voor complete ontzorging in het marketing- en salesproces.


Geplaatst op 6 november 2023

MyDesk

Wat is MyDesk?

MyDesk is een gebruiksvriendelijk CRM-systeem, die het sterkst tot zijn recht komt binnen commerciële teams. Denk hierbij aan de verkoop binnendienst, marketing en het management.

Wat zijn de functionaliteiten van MyDesk?

Als CRM-oplossing wordt MyDesk voornamelijk ingezet voor het verwerken van contactmomenten. Deze contactmomenten zijn altijd gerelateerd aan klanten of potentiële klanten. Het omvat relatiebeheer, waarbij alle klantinteracties worden vastgelegd en verwerkt in het systeem. Bovendien kunnen er taken ontstaan uit deze contactmomenten, zowel voor de betrokken medewerker als voor collega’s.

De communicatie strekt zich ook uit tot andere collega’s. Binnen MyDesk worden verkoopkansen bijgehouden en beheerd. Het uiteindelijke doel van MyDesk is om een volledig beeld te creëren van klanten, potentiële klanten en de prestaties van de commerciële afdeling.

Hoe werkt men in de praktijk met MyDesk?

In de praktijk werken verschillende afdelingen met MyDesk, waaronder de verkoopafdeling, zowel de buitendienst als de binnendienst, klantenservice, marketing, management en directie. Het brede aanbod aan gebruikers weerspiegelt de veelzijdigheid en het nut van MyDesk binnen de organisatie.

Een praktijkvoorbeeld van het gebruik van MyDesk is wanneer een medewerker een klant belt of bezoekt. Tijdens het gesprek heeft de medewerker snel toegang tot relevante informatie over de klant, zoals recente contactmomenten, verkoopkansen en openstaande taken. Hierdoor kan men effectiever communiceren en de klantgerichtheid maximaliseren. Na het gesprek kan alle informatie gemakkelijk worden verwerkt in MyDesk.

Wat maakt MyDesk een waardevol CRM-systeem?

De informatie in MyDesk is van grote waarde bij klantinteracties. Het stelt medewerkers in staat om tijdens gesprekken te anticiperen, relevante informatie direct vast te leggen en taken en verkoopkansen bij te werken. Dit zorgt voor een efficiëntere workflow en verbeterde klantrelaties.

Je zou kunnen stellen dat het werk wat sowieso gedaan en georganiseerd moet worden op iedere commerciële afdeling, niet meer ondervangen zit op verschillende plekken en in plaats daarvan vanuit één centrale omgeving gebeurd. Stel je het moment voor dat één van jouw medewerkers waardevolle klantinformatie opdoet. Je wilt dat deze informatie geborgen, gedeeld en wellicht zelfs proactief gecommuniceerd wordt met collega’s. Zo komen de taken direct bij de juiste personen te liggen. Zonder centraal (CRM) systeem gebeurd dit niet, of niet volledig. Informatie verdwijnt in mailbox en taken worden via diezelfde mailbox of telefonisch uitgezet en vervolgens weet niemand of iemand daar al mee bezig is, of dat het überhaupt is opgepakt. Hetzelfde gebeurd bij verkoopkansen! Nog erger, want er wordt geen melding gegenereerd voor degene die op moet volgen. Diegene is gewoon lekker bezig met hetgeen op dat moment belangrijk lijkt en vergeet de verkoopkans op te volgen van de (potentiële) klant. Om nog maar te zwijgen over het gevaar van klanten te lang niet bezoeken. Al die moeite gedaan om een klant binnen te halen, maar zonder melding voor een (bezoek)frequentie komt jouw medewerker er net wat maanden te laat achter dat de klant al lang weer ergens anders spullen is gaan kopen, die hij eerst bij jou deed.

Eén centrale omgeving
Borging van informatie
Proactieve communicatie

Power BI

Wat is Power BI?

Power BI is een tool ontworpen voor gegevensvisualisatie en -analyse, waarmee organisaties gegevens uit diverse bronnen kunnen integreren. Hiermee kan men inzichtelijke dashboards creëren die ondersteunen bij het maken van data-gestuurde beslissingen.

Wat zijn de functionaliteiten van Power BI?

  • Informatie uit CRM-systemen halen, zoals klantcontactgegevens, recente interacties, verkoopkansen en hun status.
  • Gegevens uit ERP-systemen analyseren, met inzicht in zaken als omzetverloop, bestelgedrag, projectinformatie en betalingsvoorwaarden.
  • Analyseren hoe verschillende gegevensbronnen zich verhouden tot de salesfunnel, met informatie over websiteverkeer, conversies, nieuwe leads, afspraken en deals.

De kracht van Power BI ligt in het creëren van een gecentraliseerd en allesomvattend beeld van bedrijfsgegevens. Kort gezegd: ‘Het verandert platte data in dynamische inzichten’

Hoe creëer je een dashboard in Power BI?

Het proces van het maken van een dashboard in Power BI begint met het aansluiten van de gewenste databronnen. Nadat deze bronnen zijn geïntegreerd, moet een gegevensmodel worden ontwerpen, waarbij je relaties tussen tabellen definieert en gegevens kunt transformeren om ze geschikt te maken voor analyse.

Met het gegevensmodel in de hand, kunnen verschillende visualisaties aan het dashboard worden toegevoegd. Dit omvat grafieken, diagrammen, kaarten en andere visuele elementen. Je kunt de informatie verder aanpassen met filters, sorteringen en berekeningen om ervoor te zorgen dat deze begrijpelijk en aantrekkelijk wordt gepresenteerd aan de gebruikers.

Power BI maakt het ook mogelijk om interactieve elementen aan een dashboard toe te voegen, waarmee gebruikers gegevens dynamisch kunnen verkennen en aanpassingen maken o.b.v. specifieke behoeften op dat moment.

Hoewel het aanpassen van dashboards over het algemeen gebruiksvriendelijk is, vereist het aansluiten van gegevensbronnen en het maken van gegevensmodellen enige technische kennis. Onjuiste aanpassingen kunnen gegevensverbindingen verstoren, daarom raden we aan om deze stappen over te laten aan experts op dit gebied.

Hoe werkt men in de praktijk met Power BI?

Een praktijkvoorbeeld van het werken met Power BI, zou het gebruik ervan tijdens een klantafspraak kunnen zijn. Voordat de afspraak plaatsvindt, kan een verkoper snel in Power BI informatie over de klant opvragen, zoals het recente bestelgedrag, omzetverloop en marges. Deze informatie helpt de verkoper om het gesprek voor te bereiden en zich bewust te zijn van eventuele veranderingen in het koopgedrag van de klant.

Tijdens het gesprek kan de verkoper de informatie uit Power BI gebruiken om prijsaanbiedingen te doen met kennis van de inkoopgeschiedenis en marges. Dit geeft de verkoper de nodige inzichten om effectieve verkoopvoorstellen te doen. Na het gesprek kan de verkoper de details van het klantcontact en nieuwe verkoopkansen snel bijwerken in MyDesk.

Tegelijkertijd kan een manager gebruikmaken van Power BI. Bijvoorbeeld om te zien hoe het team presteert qua klantcontacten, gecreëerde verkoopkansen en omzet. Ze kunnen de intensiteit van klantinteracties volgen, het succes bij klanten meten, nieuwe verkoopkansen in de gaten houden en de snelheid van opvolging beoordelen. Dit stelt de manager in staat om het team beter te ondersteunen en te sturen op basis van real-time gegevens.

De integratie met MyDesk

We willen onze klanten de ultieme CRM ervaring bieden en streven daarom altijd zo veel mogelijk naar gemak en eenvoud. Iedere klantkaart in MyDesk is voorzien van Power BI-knop, waarmee je als gebruiker met één druk op de knop direct een weergave te zien krijgt in de vorm van een Power BI-dashboard met daarin de informatie voor jou van belang is om goed voorbereid het klantcontact te kunnen voeren.

Meer weten over de integratie tussen MyDesk en Power BI?

Bekijk onze Power BI integratie pagina

Wat maakt Power BI waardevol?

Het gebruik van Power BI neemt meerdere voordelen met zich mee:

  • Gebruiksvriendelijk in het maken van aangepaste dashboards
  • Interactieve functies om op dynamische wijze inzichten te vergaren
  • Verkopers kunnen snel klantinformatie ophalen om zich voor te bereiden op afspraken
  • Gemakkelijk volgen van de prestaties van commercieel buiten- binnendienst en marketingteams
  • Het draagt bij aan data-gestuurde besluitvorming en verbeterde zakelijke resultaten

Zapier

Wat is Zapier?

Zapier is een automatiseringstool die gericht is op het organiseren van werkzaamheden en het elimineren van administratieve taken. Het fungeert als de schakel tussen verschillende applicaties en systemen, waardoor processen efficiënter en sneller verlopen. Een belangrijke functie van Zapier is het verbeteren van de kwaliteit van bedrijfsprocessen en het verhogen van de productiviteit. Het stroomlijnt workflows en zorgt ervoor dat taken, zoals het opvolgen van leads, sneller en effectiever worden uitgevoerd, wat de kans op succes in commerciële doelen vergroot.

Enkele functionaliteiten van Zapier zijn onder andere:

  • Het automatiseren van gegevensoverdracht tussen verschillende apps en systemen.
  • Het maken van “Zaps,” die specifieke triggers en acties instellen om taken en processen te automatiseren.
  • Het verbeteren van de snelheid en nauwkeurigheid van gegevensinvoer en -verwerking.
  • Het optimaliseren van communicatie en samenwerking tussen verschillende afdelingen en teams binnen een organisatie.

Hoe creëer je een automatisering met Zapier?

Het instellen van een automatisering wordt ook wel een “Zap” genoemd. Dit is een systeem dat werkt door middel van triggers en acties. Triggers zijn gebeurtenissen die bepalen wanneer de Zap wordt geactiveerd, terwijl acties aangeven wat er moet gebeuren als de trigger optreedt.

Om een Zap in te stellen, kies je een Trigger App in Zapier als startpunt, dit is de applicatie die de trigger zal leveren, bijvoorbeeld MyDesk. Je kunt deze zap vanuit MyDesk zelf instellen, maar je kunt dit ook in de webapplicatie van Zapier zelf doen. Je selecteert een specifieke trigger in deze app, zoals “Er is een nieuwe prospect aangemaakt”.

Na het instellen van de trigger, kies je een Action App, dit is de app waarop de actie zal worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld je E-mail marketing software. In de action geef je aan wat er moet gebeuren. Bijvoorbeeld stop prospect in E-maillijst X en start mailflow Y.

Vervolgens test je de Zap om te controleren of deze correct werkt. Als alles goed is, kun je de Zap inschakelen. De Zap zal nu automatisch geactiveerd worden wanneer er weer een nieuwe prospect in MyDesk wordt aangemaakt.

Meer weten over de koppeling tussen MyDesk en Zapier?

Bekijk onze Zapier partner pagina

Integratie

Hoe werken MyDesk, Power BI, en Zapier samen?

MyDesk met Power BI: MyDesk en Power BI vormen samen een krachtige combinatie. MyDesk levert gegevens en informatie over klanten en leads. Power BI wordt gebruikt voor gegevensvisualisatie en -analyse. MyDesk heeft een Power BI-knop op klantenkaarten, waarmee gebruikers specifieke klantinformatie kunnen visualiseren. Power BI trekt gegevens uit externe bronnen en toont ze op een overzichtelijke manier. Dit biedt een 360-graden klantbeeld en helpt bij het beheren van klantrelaties en gegevens.

MyDesk met Zapier: MyDesk en Zapier werken samen om taken en processen te automatiseren. Dit verbetert de efficiëntie en productiviteit op de commerciële afdeling. Denk bijvoorbeeld aan de doorlooptijd voor het opvolgen van leads en klanten. Ook creëer je synergie tussen de marketing en sales. Zo kun je herkende website bezoekers uit leadinfo doorschieten naar MyDesk om op te volgen. Jou marketeer zorgt voor en toename in websitebezoekers en stemt met sales af aan welke criteria een goede lead moet voldoen. Deze criteria zijn allemaal inzichtelijk in leadinfo en zodra er een lead op je website komt die voldoet aan de criteria, wordt het bedrijf bijvoorbeeld direct aangemaakt in MyDesk.

Power BI met Zapier: Power BI werkt op zichzelf als een datavisualisatie-tool en heeft geen triggers of acties. Zapier kan echter toch nuttig zijn voor Power BI doeleinden. De snelheid die je behaalt door processen te automatiseren, wil je ook terugzien in je dashboard. Zo ben je altijd op de hoogte van de actualiteit. Het kan dus goed worden gebruikt om gegevensbronnen te actualiseren.

Hoe koppel je de systemen met elkaar?

De verantwoordelijkheid voor het vormgeven en beheren van deze CRM oplossing ligt vaak bij de CRM key-user in de organisatie. Deze persoon fungeert als kartrekker en heeft een goed begrip van hoe de systemen samenwerken en welke doelstellingen moeten worden bereikt. In overleg met het management en andere belanghebbenden worden de koppelingen tot stand gebracht en geoptimaliseerd om de processen te stroomlijnen en de algehele efficiëntie te verbeteren. Het resultaat is een beter beheer van klantrelaties, een verbeterde efficiëntie en meer grip op het gehele commerciële proces.