Als je met een nieuw CRM-systeem aan de slag gaat, is de CRM-implementatie van groot belang. Je organisatie ondergaat een grote verandering en collega’s kunnen moeite hebben om dat te accepteren. Door goed na te denken over je implementatie en door jouw collega’s zo veel mogelijk te betrekken in het proces, is de kans groot dat zij deze verandering sneller op zullen pakken. Volg daarom de volgende stappen om ervoor te zorgen dat jij én je collega’s binnen de kortste keren met plezier in het nieuwe CRM aan het werk zijn.
Stap 1: Kies het juiste CRM-systeem. Let op schaalbaarheid, gebruiksvriendelijkheid, benodigde functionaliteiten en maak een checklist van vereisten.
Stap 2: Bereid je voor en maak een plan. Bedenk hoe je collega’s bij de implementatie betrekt en motiveert. Benoem key-users, stel doelstellingen op en ga op zoek naar goede ondersteuning en training.
Stap 3: Training en acceptatie. Richt het CRM-systeem in en betrek collega’s bij het testen en doorlopen van de werkwijze. Bied uitgebreide training aan en geef medewerkers de tijd om aan het systeem te wennen.
Stap 4: Uitdagingen tijdens het implementatieproces. Blijf ook na livegang investeren in training en houd je collega’s betrokken. Onderschat de impact van de verandering niet en blijf medewerkers trainen en stimuleren om met de nieuwe werkwijze aan de slag te gaan.
Stap 5: Meten en voortdurende optimalisatie. Blijf het gebruik van het CRM-systeem monitoren en optimaliseren. Neem medewerkers mee in het proces en motiveer hen om het CRM-systeem te blijven gebruiken.
Houd tot slot altijd in je achterhoofd dat het succes van de CRM-implementatie afhangt van gemak voor je collega’s en het voldoen aan basisbehoeften. Te veel (extra) functionaliteiten kunnen nou juist voor meer werk zorgen en het te complex maken. Blijf investeren in training om je medewerkers betrokken te houden zodat het systeem effectief gebruikt wordt.