Eén van de meest gezochte, maar ook ongrijpbare ‘gouden eieren’ voor commerciële bedrijven wereldwijd: Synergie tussen Marketing & Sales. En dat is ook niet gek. Teams die in synergie met elkaar werken, werken efficiënter én halen betere resultaten.
Toch zien wij dat dit voor veel organisaties lastig is om te realiseren. Verschillende factoren bemoeilijken het opstarten van dit o-zo belangrijke vliegwiel. In dit blog gaan we je helpen hier een start mee te maken. Verder kan je lezen waarom dit belangrijk is, welke valkuilen er zijn en wat Sales en Marketing van elkaar mogen verwachten.
Zoals gewoonlijk hoef je niet het hele blog te lezen, als je daar geen zin in hebt. Klik gerust op één van de onderstaande links om direct naar het voor jou relevante hoofdstuk te navigeren.
Voordat we beginnen is het goed om de definitie van Synergie tussen Marketing en Sales duidelijk te hebben. Want, wat houdt dat nou precies in?
Synergie tussen Marketing en Sales houdt in dat er een gedeeld systeem van communicatie, strategie en doelstellingen is, die marketing en sales in staat stelt om als een eenheid te werken. Goed samenwerkende en op elkaar afgestemde teams kunnen meer impact op hun marketingactiviteiten leveren, verkoopeffectiviteit verhogen en uiteindelijk voor meer omzet zorgen.
We beginnen maar gewoon weer met een inkoppertje. Waarom is Synergie tussen Marketing en Sales nou zo belangrijk? Heb je ooit wel eens op zo’n tandem gezeten, met twee voorwielen, waar ieder één voorwiel kan besturen? Weet je wat er gebeurt als beide bestuurders een andere kant op sturen? Het stuurmechanisme blokkeert en je gaat rechtdoor. Hoppa, zo de sloot in!
Dat gebeurt ook binnen jouw bedrijf als er geen synergie is tussen Marketing en Sales.
Zoals de tandem alleen rechtdoor gaat als twee personen de verkeerde kant op sturen, gaat een commercieel team niet vooruit als de samenwerking tussen Marketing en Sales ontbreekt. Het gevaarlijke is dat dit vaak niet direct zichtbaar is. Zolang Sales in gesprek is met prospects zal er niet kritisch gekeken worden naar het proces vooraf. Pas wanneer het hieraan schort zullen alarmbellen gaan rinkelen. En dan is het te laat.
Jij, als slimme lezer, hebt vast al door dat wanneer je wél zorgt voor samenwerking tussen marketing en sales, je de negatieve gevolgen ook meteen omdraait. We zetten ze toch nog even voor je op een rijtje;
Marketing en Sales worden vaak gezien als 2 afzonderlijke afdelingen. Marketing zorgt voor leads, sales zorgt voor de handtekening. Beter gezegd; marketing was verantwoordelijk voor de top van de funnel en sales voor de bodem. Is een lead klaar om te kopen? Dan neemt sales het over en de lead hoort nooit meer iets van marketing.
Tegenwoordig gaat dat niet meer op. Klanten en prospects zijn continu in contact met bedrijven en/of merken. Dat begint ver voordat ze een aankoop doen, tot ver nadat ze de aankoop hebben gedaan. Om de klant in dit proces zo goed mogelijk te kunnen bedienen, is synergie tussen marketing en sales belangrijk.
In dit hoofdstuk gaan we wat dieper in op hoe marketing sales kan helpen en vice versa.
In een goed samenwerkend bedrijf gidst marketing, met behulp van de aangeleverde inzichten van sales, de klanten door het begin van de funnel. De klant wordt als het ware klaargestoomd voor het contact met sales. Wanneer de deal gesloten is, zal marketing in contact blijven met de klant om er een loyale klant van te maken.
Marketing helpt sales door de klant op de volgende manieren ‘klaar om te kopen’ te maken:
Door middel van deze acties zorgt marketing ervoor dat potentiële kopers geïnformeerd, geïnteresseerd, betrokken en eerder geneigd zijn om bij jou te kopen.
Als puntje bij paaltje komt, heeft sales maar één doel: verkopen, verkopen en nog eens verkopen! Dat hoeft echter niet te betekenen dat sales marketing niet kan helpen. Sterker nog, sales zal een beter begrip hebben van de behoeften van de klant, dan marketing dat heeft. Sales moet er alleen wel voor zorgen dat die kennis wordt overgedragen.
Daarom zal sales er altijd voor moeten zorgen dat zij marketing van de volgende informatie voorzien:
Door deze informatie actief te delen zorgt sales ervoor dat marketing op de hoogte is van de pijnpunten en behoeften van de klant. Ook kunnen ze het makkelijker maken om met bestaande klanten in contact te komen. Tot slot houden ze marketing scherp op ontwikkelingen binnen de markt en de juistheid van content. Hierdoor kan marketing tot betere content en initiatieven komen die aansluiten bij de klant.
Daar zijn we dan ein-de-lijk aangekomen bij waar het om gaat; hoe creëer je nou die synergie tussen marketing en sales? We helpen je graag op weg door middel van een paar makkelijk te volgen stappen!
Je kan best op persoonlijk niveau verschillende doelen en/of targets meegeven aan jouw verkopers en marketeers. Wanneer je overkoepelend naar beide afdelingen kijkt is het echter verstandig om ze een gezamenlijk doel mee te geven. Hiermee biedt je visie en focus, waardoor beide afdelingen naar dezelfde resultaten streven. Dit zal de samenwerking binnen de afdelingen bevorderen.
Zorg ervoor dat je marketing en sales betrekt bij het vaststellen van de doelen, zodat ze zich samen verantwoordelijk voelen voor het bereiken hiervan. Maak de doelen meetbaar en laat ze samenwerken aan het ontwikkelen van een strategie om deze doelen te behalen. Monitor de voortgang regelmatig en neem de tijd om gezamenlijk e evalueren.
Zorg ervoor dat beide teams gemakkelijk inzicht hebben in elkaars data. Een CRM-systeem kan hier goed bij helpen. Zo kunnen collega’s door middel van het dagrapport bijvoorbeeld:
Daarnaast kunnen rapporten uit Power BI gebruikt worden om te zien:
Deze informatie kan vervolgens weer gebruikt worden om campagnes en opvolgacties op af te stemmen.
Om van marketing en sales een goed geoliede machine te maken, is het belangrijk dat ze gemakkelijk én veel met elkaar kunnen communiceren. Zo blijven ze op de hoogte van elkaars resultaten. Dat helpt om campagnes en andere inspanningen op elkaar af te kunnen stemmen. Ook zet je een feedbackloop op, waardoor ze elkaar scherp houden en ideeën, voor bijvoorbeeld nieuwe content, blijven uitwisselen.
Het eerder genoemde dagrapport uit het CRM-systeem helpt al veel bij het centraliseren van de communicatie tussen marketing en sales, maar er zijn nog meer mogelijkheden om dit op gang te krijgen.
Help je teams een handje door slimme automatiseringen en tools te implementeren. Zo kan je automatiseringen inzetten om (verkoop)processen te stroomlijnen, of bepaalde tools gebruiken waarmee het makkelijker wordt om met elkaar te communiceren. Zo zou je bijvoorbeeld met de volgende tools aan de slag kunnen:
Gedeelde doelen en gedeelde verantwoordelijkheid zorgen ook voor gedeeld resultaat. En als daarmee de doelen worden behaald, mag dat ook samen gevierd worden natuurlijk!
Niks is zo leuk om samen successen te vieren. Wat als bijkomend voordeel heeft dat het niet alleen de onderlinge band versterkt, maar ook een cultuur van samenwerking binnen de organisatie stimuleert. Hoe je die successen viert, of beloont, laten we aan jou. Zolang iedereen binnen het team maar weet dat je ze waardeert en de prestaties erkent.