Snel scrollen

Zoals gewoonlijk hoef je niet het hele blog te lezen, als je daar geen zin in hebt. Klik gerust op één van de onderstaande links om direct naar het voor jou relevante hoofdstuk te navigeren.

Wat is Synergie tussen Marketing en SaleS?

Voordat we beginnen is het goed om de definitie van Synergie tussen Marketing en Sales duidelijk te hebben. Want, wat houdt dat nou precies in?

Synergie tussen Marketing en Sales houdt in dat er een gedeeld systeem van communicatie, strategie en doelstellingen is, die marketing en sales in staat stelt om als een eenheid te werken. Goed samenwerkende en op elkaar afgestemde teams kunnen meer impact op hun marketingactiviteiten leveren, verkoopeffectiviteit verhogen en uiteindelijk voor meer omzet zorgen.

Arno-de-Wolf-Marketeer
Arno de Wolf
Online Marketeer

Waarom is Synergie tussen Marketing en Sales belangrijk?

We beginnen maar gewoon weer met een inkoppertje. Waarom is Synergie tussen Marketing en Sales nou zo belangrijk? Heb je ooit wel eens op zo’n tandem gezeten, met twee voorwielen, waar ieder één voorwiel kan besturen? Weet je wat er gebeurt als beide bestuurders een andere kant op sturen? Het stuurmechanisme blokkeert en je gaat rechtdoor. Hoppa, zo de sloot in!

Dat gebeurt ook binnen jouw bedrijf als er geen synergie is tussen Marketing en Sales.

De gevolgen van een gebrek aan samenwerking

Zoals de tandem alleen rechtdoor gaat als twee personen de verkeerde kant op sturen, gaat een commercieel team niet vooruit als de samenwerking tussen Marketing en Sales ontbreekt. Het gevaarlijke is dat dit vaak niet direct zichtbaar is. Zolang Sales in gesprek is met prospects zal er niet kritisch gekeken worden naar het proces vooraf. Pas wanneer het hieraan schort zullen alarmbellen gaan rinkelen. En dan is het te laat.

  • Verloren kansen en inspanning door slechte afstemming: Marketing heeft terugkoppeling van Sales nodig over de aangeleverde leads. Anders worden leads aangeleverd die helemaal niet interessant zijn. Deze worden vervolgens niet opgevolgd, zonder dat Marketing daar inzicht in heeft. Kostbare inspanning van marketing gaat verloren en sales zit niet met de juiste klanten aan tafel waardoor kansen worden verloren.
  • Verlaagde klanttevredenheid: Door een gebrek aan communicatie weet Sales bijvoorbeeld niet goed genoeg met wie ze in gesprek zijn. Ze missen informatie om de klant optimaal te kunnen bedienen. Dit leidt weer tot frustratie aan de klantzijde, omdat marketing bijvoorbeeld beloftes heeft gemaakt die sales niet waar kan maken. De klant komt met hoge verwachtingen, die vervolgens weer naar beneden bijgesteld moeten worden.
  • Interne conflicten: Marketing denkt voldoende leads binnen te halen en geeft sales de schuld van slechte opvolging. Sales verwijt op zijn beurt marketing dat ze niet voldoende kwalitatieve leads binnen krijgen. Met als gevolg dat beiden nóg meer op een eilandje gaan werken en helemaal niet meer naar elkaar luisteren. Dit leidt niet alleen tot spanningen binnen jouw bedrijf, maar ook jouw klanten zullen dit merken en een negatieve perceptie van jouw merk krijgen.

Hoe samenwerking tussen Marketing en Sales je bedrijfsprestaties verbetert

Jij, als slimme lezer, hebt vast al door dat wanneer je wél zorgt voor samenwerking tussen marketing en sales, je de negatieve gevolgen ook meteen omdraait. We zetten ze toch nog even voor je op een rijtje;

  • Verbeterde leadkwaliteit: Als er goed wordt samengewerkt, hebben beide afdelingen een veel beter inzicht in de behoeften van de potentiële klant. Hierdoor kan marketing zijn inspanningen beter afstemmen op die klant en krijgt sales kwalitatievere leads met een hogere kans op een deal. Ook bevestigt dit onderzoek dat beter samenwerkende marketing en sales teams een grotere kans maken op een gestage groei in aantal leads.
  • Efficiënter verkoopproces: Wanneer de inspanningen op elkaar zijn afgestemd, zal het verkoopproces efficiënter verlopen. Naast dat sales relevantere leads ontvangt, krijgen ze ook content om de klant van precies de juiste informatie te voorzien. Door vervolgens weer feedback terug te geven, werken ze samen aan het ontwikkelen van gerichte (marketing)campagnes en strategieën.
  • Verbeterde klantervaring: Door goed samen te werken kunnen beide teams een betere klantervaring bieden. Eentje waar het verhaal van sales aansluit op de beloftes van marketing, waardoor vertrouwen en loyaliteit wordt opgebouwd.
  • Betere strategische besluitvorming: Het delen van informatie en inzichten zal leiden tot het maken van beter geïnformeerde beslissingen. Bijvoorbeeld het aanpassen van marketingcampagnes op basis van de feedback van sales, of het identificeren van nieuwe kansen in de markt.
  • Leukere werksfeer: Wanneer de afdelingen goed samenwerken, duidelijk communiceren én een gezamenlijk doel hebben, zal dit de werksfeer ten goede komen. Problemen worden samen opgelost, doelen worden samen behaald en nog belangrijker; succes wordt samen gevierd!
Meer Leads
Verhoogde Klanttevredenheid
Hogere Conversie

Hoe kunnen Marketing en Sales elkaar versterken?

Marketing en Sales worden vaak gezien als 2 afzonderlijke afdelingen. Marketing zorgt voor leads, sales zorgt voor de handtekening. Beter gezegd; marketing was verantwoordelijk voor de top van de funnel en sales voor de bodem. Is een lead klaar om te kopen? Dan neemt sales het over en de lead hoort nooit meer iets van marketing.

Tegenwoordig gaat dat niet meer op. Klanten en prospects zijn continu in contact met bedrijven en/of merken. Dat begint ver voordat ze een aankoop doen, tot ver nadat ze de aankoop hebben gedaan. Om de klant in dit proces zo goed mogelijk te kunnen bedienen, is synergie tussen marketing en sales belangrijk.

In dit hoofdstuk gaan we wat dieper in op hoe marketing sales kan helpen en vice versa.

Hoe helpt Marketing Sales?

In een goed samenwerkend bedrijf gidst marketing, met behulp van de aangeleverde inzichten van sales, de klanten door het begin van de funnel. De klant wordt als het ware klaargestoomd voor het contact met sales. Wanneer de deal gesloten is, zal marketing in contact blijven met de klant om er een loyale klant van te maken.

Marketing helpt sales door de klant op de volgende manieren ‘klaar om te kopen’ te maken:

  • Raakpunten met de klanten creëren: Eén simpele advertentie is niet genoeg om een klant over de streep te trekken. Er zijn meerdere ‘raakpunten’ nodig waar de klant op de hoogte wordt gebracht van de oplossing en expertise van jouw bedrijf. Zo raken ze betrokken met jouw merk en zijn ze eerder geneigd om te kopen.
  • Informeren en vergroten van de kennis van klanten: Door klanten goed te informeren en educatieve content te bieden helpt marketing op de eerste plaats de perceptie van het merk (expertise) positief te beïnvloeden. Daarnaast zal het vergroten van de kennis bij de klant hen helpen beter in gesprek te gaan met sales en een geïnformeerde beslissing te maken.
  • Warmhouden (nurturen) en kwalificeren van leads: Het aankoopproces, zeker in de B2B-markt, is niet rechtlijnig. Keuzes worden heroverwogen, of uitgesteld. Daarom is het belangrijk dat marketing deze leads warmhoud, zodat je top-of-mind blijft bij jouw potentiële koper. Ook de kwalificatie, op vooraf bepaalde criteria, speelt hierin een belangrijke rol. Hiermee zorgt marketing ervoor dat Sales alleen met de meest veelbelovende leads aan tafel zit.
  • Bieden van marketinginformatie (case studies): Dit kan helpen door vooraf aan de klant te kunnen laten zien hoe het product of dienst van toegevoegde waarde kan zijn. Aan de andere kant kunnen dit belangrijke hulpmiddelen zijn voor sales om tijdens het gesprek op terug te vallen.
  • Beïnvloeden van de markt: Via verschillende marketingkanalen en -initiatieven, kan marketing de markt beïnvloeden door merkbekendheid te creëren en de perceptie van de potentiële klant te verbeteren.

Door middel van deze acties zorgt marketing ervoor dat potentiële kopers geïnformeerd, geïnteresseerd, betrokken en eerder geneigd zijn om bij jou te kopen.

Meer weten over wat jou commerciële afdelingen kunnen met MyDesk?

Bekijk onze rendement per commerciële afdeling pagina

Hoe helpt Sales Marketing?

Als puntje bij paaltje komt, heeft sales maar één doel: verkopen, verkopen en nog eens verkopen! Dat hoeft echter niet te betekenen dat sales marketing niet kan helpen. Sterker nog, sales zal een beter begrip hebben van de behoeften van de klant, dan marketing dat heeft.  Sales moet er alleen wel voor zorgen dat die kennis wordt overgedragen.

Daarom zal sales er altijd voor moeten zorgen dat zij marketing van de volgende informatie voorzien:

  • Klantbehoeften en vragen: Hier kan marketing nieuwe content ideeën uithalen om ook andere potentiële klanten binnen de markt van relevantie informatie te voorzien.
  • Markt feedback: Sales krijgt vaak meer signalen van wat er in de markt gebeurt. Bijvoorbeeld hoe concurrenten zich (her)positioneren. Dit kan marketing weer meenemen in het overwegen van strategieën en produceren van content.
  • Terugkoppeling status van leads en accounts: Zijn alle leads nog steeds even warm? Zijn er een paar bestaande klanten die weer een activatiemail kunnen gebruiken? Sales weet het! Zorg ervoor dat marketing het ook weet, zodat de juiste acties uitgevoerd worden om de (potentiële) klant terug in de funnel te trekken.
  • Correctheid van content: Het klinkt misschien wat flauw, maar het laatste dat je wil is je potentiële klant blij maken met een dooie mus. Marketeers en verkopers zijn van nature opportunistisch, maar soms is het verstandig om bepaalde informatie nog éven achterwege te laten. Aan de andere kant kan informatie ook gewoon verouderd zijn. Het is goed om elkaar hier scherp op te houden.
  • Content ideeën en klantcases: Sales weet over het algemeen goed wat er gaande is binnen de markt en welke trends zich ontwikkelen. Het delen van deze informatie helpt marketing bij het generen van content. Omdat sales betrokken is in het laatste stukje van de klantreis, kunnen zij gemakkelijk inschatten of het de moeite waard is om een klantcase te maken én kunnen ze marketing gemakkelijk in contact brengen met de klant.

Door deze informatie actief te delen zorgt sales ervoor dat marketing op de hoogte is van de pijnpunten en behoeften van de klant. Ook kunnen ze het makkelijker maken om met bestaande klanten in contact te komen. Tot slot houden ze marketing scherp op ontwikkelingen binnen de markt en de juistheid van content. Hierdoor kan marketing tot betere content en initiatieven komen die aansluiten bij de klant.

Hoe creëer je Synergie tussen Marketing en Sales?

Daar zijn we dan ein-de-lijk aangekomen bij waar het om gaat; hoe creëer je nou die synergie tussen marketing en sales? We helpen je graag op weg door middel van een paar makkelijk te volgen stappen!

Stap 1: Gedeelde doelstellingen

Je kan best op persoonlijk niveau verschillende doelen en/of targets meegeven aan jouw verkopers en marketeers. Wanneer je overkoepelend naar beide afdelingen kijkt is het echter verstandig om ze een gezamenlijk doel mee te geven. Hiermee biedt je visie en focus, waardoor beide afdelingen naar dezelfde resultaten streven. Dit zal de samenwerking binnen de afdelingen bevorderen.

Zorg ervoor dat je marketing en sales betrekt bij het vaststellen van de doelen, zodat ze zich samen verantwoordelijk voelen voor het bereiken hiervan. Maak de doelen meetbaar en laat ze samenwerken aan het ontwikkelen van een strategie om deze doelen te behalen. Monitor de voortgang regelmatig en neem de tijd om gezamenlijk e evalueren.

Meer weten over de functionaliteiten van MyDesk?

Bekijk onze functionaliteiten pagina

Stap 2: Gedeelde data

Zorg ervoor dat beide teams gemakkelijk inzicht hebben in elkaars data. Een CRM-systeem kan hier goed bij helpen. Zo kunnen collega’s door middel van het dagrapport bijvoorbeeld:

  • Zien welke voortgang is gemaakt bij potentiële klanten.
  • Werkzaamheden op elkaar afstemmen en overnemen.
  • Gemaakte kennismakingen en vervolgafspraken volgen om te kunnen anticiperen op aandachtspunten.
  • Gestructureerder werken door automatisch belangrijke informatie te delen en te communiceren.

Daarnaast kunnen rapporten uit Power BI gebruikt worden om te zien:

  • Of er voldoende leads binnenkomen per periode.
  • Welke kanalen/ campagnes boven- en ondermaats presteren.
  • Hoeveel leads leiden tot een afspraak.
  • Wat de kwaliteit van de afspraken is en hoeveel vervolgafspraken worden gepland.
  • Hoeveel deals en omzet er gegenereerd wordt.

Deze informatie kan vervolgens weer gebruikt worden om campagnes en opvolgacties op af te stemmen.

Stap 3: Gecentraliseerde communicatie

Om van marketing en sales een goed geoliede machine te maken, is het belangrijk dat ze gemakkelijk én veel met elkaar kunnen communiceren. Zo blijven ze op de hoogte van elkaars resultaten. Dat helpt om campagnes en andere inspanningen op elkaar af te kunnen stemmen. Ook zet je een feedbackloop op, waardoor ze elkaar scherp houden en ideeën, voor bijvoorbeeld nieuwe content, blijven uitwisselen.

Het eerder genoemde dagrapport uit het CRM-systeem helpt al veel bij het centraliseren van de communicatie tussen marketing en sales, maar er zijn nog meer mogelijkheden om dit op gang te krijgen.

Stap 4: Automatiseringen en tools

Help je teams een handje door slimme automatiseringen en tools te implementeren. Zo kan je automatiseringen inzetten om (verkoop)processen te stroomlijnen, of bepaalde tools gebruiken waarmee het makkelijker wordt om met elkaar te communiceren. Zo zou je bijvoorbeeld met de volgende tools aan de slag kunnen:

  • Een CRM-systeem: Wat een verrassing weer. ‘Wij van WC-eend..’. Maar goed, uiteindelijk kan je er ook niet omheen. Een systeem waar je al je klantgegevens kan centraliseren én elkaar op de hoogte kan houden welke progressie er wordt geboekt bij leads is nou eenmaal een hele goede basis om die synergie een kick-start te geven. Zeker wanneer je het volgende punt meeneemt.
  • CRM-integraties: Koppel het systeem vervolgens aan de tools die al gebruikt worden door marketing en sales en je gaat vliegen. Voeg de data uit bijvoorbeeld je e-mailplatform, Google Analytics en andere tools samen. Koppel CRM vervolgens aan een data-visualisatie tool als Power BI en je hebt inzicht in je complete funnel.
  • Automation software: Vaak worden deze gekoppeld aan marketing activiteiten, maar ook sales kan hier de vruchten van plukken. Zo kan Zapier helpen om vervelende handmatige taken te automatiseren, zoals het invoeren van leads in je CRM-systeem.
  • Content management systeem (CMS): Simpel gezegd de tool waarmee jij je website vult. Echter kan je het ook als centrale plek gebruiken om relevante content in op te slaan en te beoordelen. Zo hebben beide teams gemakkelijk toegang tot de content, heb je altijd een consistente boodschap en heeft sales altijd relevante content om te delen.

Stap 5: Vier succes!

Gedeelde doelen en gedeelde verantwoordelijkheid zorgen ook voor gedeeld resultaat. En als daarmee de doelen worden behaald, mag dat ook samen gevierd worden natuurlijk!

Niks is zo leuk om samen successen te vieren. Wat als bijkomend voordeel heeft dat het niet alleen de onderlinge band versterkt, maar ook een cultuur van samenwerking binnen de organisatie stimuleert. Hoe je die successen viert, of beloont, laten we aan jou. Zolang iedereen binnen het team maar weet dat je ze waardeert en de prestaties erkent.


Geplaatst op 22 april 2024