In dit blog hebben we het belang van het monitoren van salesactiviteiten besproken en hoe je dit aan kan pakken. Je kan namelijk wel veel investeren in strategieën om gerichter te verkopen, of in leadgeneratietools, maar deze inspanningen zijn tevergeefs als je niet monitort of ze daadwerkelijk effect hebben.
Het monitoren van salesactiviteiten stelt je namelijk in staat om:
- Op tijd bij te sturen op het behalen van doelstellingen
- Het versterkt zelfvertrouwen en teamgevoel
- Verbetert je concurrentiepositie
- Houdt je scherp op offertes en follow-up tijd
- Verhoogt klanttevredenheid
Zeker in de B2B-markt is het monitoren van salesactiviteiten belangrijk, omdat de verkoopcycli complexer en vaak langer zijn. Hiermee voorkom je verlies van kostbare klanten en houd je het persoonlijke karakter van B2B-verkopen in stand.
Er zijn diverse methoden en tools die je kan gebruiken voor het monitoren van salesactiviteiten:
- Een CRM-systeem
- Verkooprapportages
- Sales KPI’s
- Sales meetings
- Feedback van klanten
- en meer
Wanneer je aan de slag gaat met het monitoren van je salesactiviteiten, kan je de volgende meetbare resultaten verwachten:
- Omzet stijging
- Verhoogde klanttevredenheid en loyaliteit
- Efficiënter gebruik van middelen
- Snellere besluitvorming
De digitalisering en veranderende trends hebben het monitoren van salesactiviteiten vereenvoudigd en verfijnd, waar meer nadruk wordt gelegd op gegevens gestuurde besluitvorming en beter onderbouwde plannen. Vanuit die visie raden we dan ook aan om direct te starten met een CRM-systeem, als je salesactiviteiten wil monitoren. En CRM-systeem biedt namelijk de volgende functionaliteiten, die dit voor jou heel gemakkelijk maken:
- Activiteitlogboeken
- Verkooppijplijnbeheer
- Taken en opvolging
- Rapportage en analyses
- Centralisatie van klantgegevens
Het moraal van het verhaal is dat het monitoren van salesactiviteiten jouw bedrijf echt verder gaat helpen. Met de juiste methoden en tools (gewoon een CRM-systeem gebruiken 😉 ), wordt het gemakkelijker om je verkoopdoelen te bereiken en meer omzet te behalen. Het startpunt met zo’n CRM-systeem kan variëren, afhankelijk van jouw specifieke wensen en waar jij momenteel met het bedrijf staat. Een fijne tool om je hierbij te helpen, is ons CRM-groeimodel, die je gratis kan downloaden.
Wat we wel kunnen aanraden, is om te overwegen om te starten met CRM zodra je met ongeveer 30 klanten, op structurele basis, samenwerkt. Als je dit op de goede manier aanpakt, met de juiste implementatie, ga je jouw salesteam echt een paar stappen verder helpen. Meer weten over hoe je die CRM-implementatie aanpakt? Lees dan ons blog:
Stappenplan voor een goede CRM-implementatie binnen jouw (sales)team
Hopelijk hebben we je vandaag weer kunnen voorzien van nuttige informatie. Kijk gerust nog even verder op ons blog voor meer CRM en Sales verhalen.