Verkoopkansen. Voor sales managers hetgeen waarvoor zij ’s ochtends uit bed komen. Voor commercieel managers een stukje data (en meestal een KPI) waarmee ze kunnen beoordelen of de pijplijn nog goed gevuld is en of de vooraf gestelde doelen nog op schema lopen. In dit artikel vertellen we je graag hoe MyDesk ervoor zorgt dat jouw sales managers helemaal niet meer naar bed willen. En hoe het jou, als commercieel manager, van heldere inzichten voorziet.
Ben je vooral benieuwd naar specifieke informatie over hoe MyDesk jou kan helpen om verkoopkansen beter te benutten en welke voordelen dit jouw bedrijf oplevert? Klik dan op één van de onderstaande links om direct naar dat onderdeel te gaan.
Commercieel directeuren in het MKB zitten regelmatig nog met hun handen in het haar aan het einde van de maand. Wanneer ze naar de verkoopresultaten kijken, bekruipt ze een enigszins vervelend gevoel. De afgelopen maand zijn er veel inspanningen verricht om meer leads en verkoopkansen te genereren, maar de cijfers lopen nog steeds achter bij de verwachtingen? Hoe kan dat toch?
Worden verkoopkansen niet snel genoeg opgevolgd? Hoeveel leads zijn er eigenlijk überhaupt geconverteerd tot verkoopkans afgelopen maand? Of heb je misschien een verkoper die een beetje de kantjes er vanaf loopt? Zonder een CRM-systeem is het lastig om deze vragen te kunnen beantwoorden. MyDesk helpt je graag verder om iedere verkoopkans te benutten en om jou, als commercieel directeur, het juiste inzicht te geven om jouw team op tijd te kunnen aansturen. En dat zal jou al snel de volgende successen gaan opleveren:
Stel je voor, er komt een veelbelovende lead binnen. Je weet zelf dondersgoed dat de timing van die opvolging belangrijk is. Ben je te snel, dan kom je misschien te gehaaid over. Ben je te laat, dan heb je echt een probleem. Bedrijven zonder een gestructureerd opvolgsysteem, zoals een CRM, lopen vaak tegen deze muur. De sales managers zijn nog bezig met andere taken en de opvolging wordt al snel vergeten. De lead verliest z’n interesse, of kiest voor de concurrent die wél tijdig contact opneemt.
Bij MyDesk krijg je een melding voor elke opvolging én zijn alle verkoopkansen terug te zien in een gemakkelijk overzicht onder het tabblad ‘verkoopkansen’. Hierdoor:
Ook jouw klanten waarderen snelle en persoonlijke opvolging. Ze zijn niet voor niets klant bij jou en hebben een bepaald verwachtingspatroon. Daar wil jij ook aan kunnen voldoen, toch? Maar als jouw accountmanagers zó veel taken hebben dat ze niet meer weten welke klanten ze eerst moeten benaderen, blijven reacties uit. Klanten voelen zich genegeerd en krijgen het idee dat hun zaken niet belangrijk zijn. Dit leidt niet alleen tot ontevredenheid, maar kan ook je reputatie schaden, wat weer gevolgen heeft voor toekomstige deals.
MyDesk CRM helpt je om:
Accountmanagers kunnen zich hierdoor volledig richten op het bouwen van sterke klantrelaties, terwijl commercieel managers een stijgende klanttevredenheid zien in de KPI’s.
In een drukke werkomgeving, zonder goed georganiseerde opvolging, raak je al snel verstrikt in dubbel werk en gemiste afspraken. Het gebrek aan structuur zorgt voor rommelige administratie en maakt het moeilijk om prioriteiten te stellen. Dit vertraagt het hele verkoopproces en vermindert de effectiviteit van je team.
Met het gemakkelijk verwerken van verkoopkansen in CRM creëer je een:
Zo kunnen Sales managers zich concentreren op hun kernactiviteiten zonder administratieve rompslomp, terwijl commercieel managers profiteren van een gestroomlijnde en efficiënte verkooporganisatie.
Elke verkoopkans die niet goed wordt opgevolgd, is een directe verliespost. Zonder een duidelijk systeem om verkoopkansen bij leads en klanten op te volgen, glippen potentiële deals door je vingers. Dit heeft niet alleen impact op je huidige inkomsten, maar ook op de groei en stabiliteit van je bedrijf op de lange termijn.
Volg je verkoopkansen nauwkeurig en zorg voor een tijdige opvolging met CRM, waardoor je geen enkele kans meer mist. Door iedere potentiële deal vast te leggen en te beheren, maximaliseer je de omzetkansen en zorg je voor een stabiele groei van je bedrijf. Sales managers zien hun succesratio stijgen, terwijl commercieel managers genieten van stabiele en voorspelbare groei.
Zonder een goed overzicht van je verkoopactiviteiten is het moeilijk te bepalen welke verkoopkanalen en -strategieën effectief zijn. Je neemt beslissingen op basis van onderbuikgevoelens in plaats van data, wat de effectiviteit van je strategieën in twijfel trekt en de groei van je commerciële team kan belemmeren.
De ingevoerde informatie van verkoopkansen wordt direct omgezet in uitgebreide (Power BI) rapportages en dashboards waarmee je precies kunt zien welke verkoopkanalen en -strategieën werken. Dit geeft je de informatie die je nodig hebt om te optimaliseren en betere beslissingen te nemen, gebaseerd op concrete data.
Sales managers krijgen hierdoor gerichte ondersteuning, terwijl commercieel managers hun strategieën kunnen verfijnen en de prestaties nauwkeurig kunnen monitoren.
Wanneer informatie over leads en verkoopkansen niet centraal wordt gedeeld, ontstaat er miscommunicatie binnen het team. Het is moeilijk om samen te werken en taken efficiënt te verdelen. Dit belemmert niet alleen de productiviteit, maar kan ook leiden tot frustratie en verwarring onder teamleden. Of nog vervelender; leads worden dubbel opgevolgd.
Met MyDesk CRM kunnen teamleden gemakkelijk informatie delen en samenwerken. Het hele team heeft toegang tot dezelfde up-to-date informatie, wat de communicatie verbetert en de efficiëntie verhoogt. Daarnaast kunnen ze gemakkelijk taken aan elkaar toewijzen. Hierdoor wordt samenwerking een eitje en blijft iedereen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Sales managers kunnen soepel samenwerken met hun collega’s, terwijl commercieel managers een goed gecoördineerd team zien dat effectief samenwerkt.
Zonder een duidelijk overzicht van welke leads het belangrijkst zijn, besteden je verkopers mogelijk tijd aan minder waardevolle kansen terwijl de belangrijkste leads wachten. Dit inefficiënte gebruik van tijd en middelen belemmert het vermogen van je vertegenwoordigers om succesvol te zijn in de verkoop. Daarnaast drukt deze inefficiënte aan het einde van de maand ook weer op jouw verkoopcijfers.
In het tabblad verkoopkansen heb je een duidelijk overzicht van alle verkoopkansen en kan je er, door er bijvoorbeeld een slagingskans aan te geven, duidelijke prioritering aanbrengen. Zo weet iedere collega precies waar de prioriteiten liggen en dat tijd wordt besteedt aan de meest waardevolle kansen, wat het succes in de verkoop verhoogt. Sales managers kunnen hun inspanningen richten op de meest veelbelovende leads, terwijl commercieel managers zien dat de belangrijkste kansen de aandacht krijgen die ze verdienen.
Zonder inzicht in de status van verkoopkansen is het moeilijk om nauwkeurige voorspellingen te maken en plannen voor toekomstige verkopen te ontwikkelen. Dit leidt tot onrealistische doelstellingen en inefficiënte strategieën.
De inzichten uit MyDesk CRM helpen je om nauwkeurige voorspellingen maken en effectieve verkoopstrategieën ontwikkelen. Dit helpt je om beter voorbereid te zijn op de toekomst en je (strategische) doelen te behalen. Sales managers hebben daardoor duidelijke doelen en een routekaart om die te bereiken, terwijl commercieel managers profiteren van realistische en haalbare plannen.
Verkoopkansen in MyDesk biedt jou meer dan een simpele tool om verkoopkansen in te verwerken en bij te houden. Het biedt jouw organisatie:
Wil je graag weten hoe MyDesk jou nog meer kan ondersteunen om jouw commercieel proces naar een hoger niveau te tillen? Lees dan snel verder via de onderstaande links.